Toyotas og Subarus adrætte tvillinger

Den fælles coupé fra de to bilfirmaer skal hedde henholdsvis Toyota GT 86 og Subaru BRZ. Debut nu på Tokyo Motorshow og europæisk lancering til sommer.

Nyt om biler

Subaru BRZ - forskellen til Toyota GT 86 (eller omvendt) er minimal.
Subaru BRZ - forskellen til Toyota GT 86 (eller omvendt) er minimal.
Toyota har været ude på en lang ørkenvandring, når det gælder sportscoupéer, og Subaru har aldrig rigtig haft nogen. Men på Tokyo Motorshow allersidst i november går tæppet for Toyotas comeback og Subarus debut i klassen.

Det sker med en fællesudviklet og stort set identisk coupé, som vi nu også kender navnene på. Toyotas er døbt GT 86 og Subarus BRZ.

Inspiration fra 1980er rallybil

Der har været gættet på, at Toyotas variant skulle hedde Celica, men Toyota har i stedet fundet inspiration til navnet fra den baghjulstrukne rallybil Corolla Levin AE 86, der blev produceret 1983-1987.

Toyota GT 86 er som tvillingen fra Subaru 4,24 meter kort.
Toyota GT 86 er som tvillingen fra Subaru 4,24 meter kort.

For Subaru afspejler navnet BRZ mere generelt mærkets nye navnepolitik med to- og trebogstavs-kombinationer.

4,24 meter korte

Coupéerne er særdeles kompakte, men har bagsæde med plads til to. Længden er kun 4,24 meter, akselafstanden er 2,57 meter, mens højden kun er 1,29 meter. Længde og akselafstand svarer nogenlunde til en Toyota Auris.

Som noget ret ualmindeligt for en mellemklasse coupé fra et volumen-mærke har den nye japanske coupé baghjulstræk.

Subaru-motor med Toyota-vitaminer

Subaru BRZ - selv fælgene ser ud til at være de samme som på Toyota GT 86.
Subaru BRZ - selv fælgene ser ud til at være de samme som på Toyota GT 86.
Motoren stammer grundlæggende fra Subaru, da der er tale om en toliters boksermotor. Men Toyota har været dybt involveret i udviklingen og i høj grad bidraget med topstykke og motorstyring.

Motoren yder 200 hestekræfter ved 7.000 omdrejninger og har et drejningsmoment på 205 Nm ved 6.600 omdrejninger.

Kommer til sommer

Præstationer oplyses indtil videre ikke.

Begge biler lanceres i Europa i løbet af sommeren 2012.

Interiøret i Toyotaen. Subaruen ser givetvis ligeså ud.
Interiøret i Toyotaen. Subaruen ser givetvis ligeså ud.