Mobiliteten i Danmarks næststørste by får et gevaldigt løft, når en 107 km lang letbane til foreløbig 1,2 mia. kr. står klar.
Staten, Region Midtjylland og Aarhus Kommune har nu indgået den politiske aftale, der skaber rammen for både anlægsselskabet og det efterfølgende driftsselskab. Dermed kan det konkrete planlægningsarbejde gå i gang.
Forbinder to jernbaner
1. etape af den østjyske letbane består dels i at sammenbinder de eksisterende lokalbaner, Grenaabanen og Odderbanen, samt at anlægge en helt ny banestrækning fra Aarhus H via Skejby Sygehus og Lisbjerg til Lystrup, hvor de nye skinner kobles sammen med Grenaabanen.
Den nye strækning gennem det nordlige Aarhus bliver 12 km lang. Sammen med de to eksisterende lokalbaner bliver den nye letbane 107 km lang.
Der bliver ned til fem minutter mellem togene, og på den nye, deciderede sporvognsstrækning kommer der standsningssteder med 500-800 meters afstand.
4.500 bilister
Den høje frekvens, den korte rejsetid og sporvognens gode komfort får planlæggerne til at forudse, at 4.500 bilister dagligt vil blive lokket fra bil til sporvogn.
Den nye del af banen anlægges overvejende i eget tracé, men nogle steder bliver den integreret i selve vejbanen. På den vigtige, nordlige indfaldsvej, Randersvej, skal banen f.eks. gå for sig selv i midterrabatten. Der vil stadig være to vognbaner i hver retning, da det er de nuværende busbaner, der må lade livet for skinnerne.
Planer om mange nye etaper
Ud over den vedtagne 1. etape foreligger der en ambitiøs plan for udbygning med mange nye etaper. Lokale politikere håber, at en anden etape kan være klar i 2021.
Med den politiske aftale kan der nu fremsættes anlægslov for etape 1 i Folketinget, og detailprojekteringen kan gå i gang.
De tilgængelige oplysninger fra underskrivelsesceremonien og alt øvrigt materiale indeholder ikke meget om, hvornår banen kan indvies. Nogen steder angives 2015-2016.