Tysk-fransk romance er kølnet

Opel og Peugeot-Citroën er åbenbart ved at skrue ned for deres tætte samarbejde næsten inden, det er kommet i gang. Franskmændenes flirten med kinesere er en del af forklaringen.

Nyt om biler

Alliancen mellem Opels moderselskab, General Motors, og PSA-koncernen, der står bag Peugeot og Citroën, er kølnet noget den seneste tid.

Senest har PSAs frieri til kinesiske Dongfeng tilsyneladende fået GM til at neddrosle sin franske affære og i højere grad besluttet at ville klare sig selv i Europa.

Stadig fælles MPV

PSA og GM vil stadig udvikle multibiler sammen, så den næste Opel Meriva også skal lægge bund til Citroëns og Peugeots næste generation MPV. Alle modeller skal bygges på en GM-fabrik i Spanien fra slutningen af 2016.

Derimod ser det ud til, at planen om, at næste Peugeot 208, Citroën C3 og Opel Corsa skal bygges på samme teknik, er opgivet. GM har fået så meget selvtillid, at koncernen mener, at den kan overkomme også minibiler alene.

Peugeot-Citroën får måske kinesisk ejer

Det kølnede forhold kommer samtidig med, at Dongfeng, som er PSAs partner i Kina, har planer om at købe op til 20 procent af aktierne i PSA. Samtidig skulle den franske regering ifølge samme ubekræftede oplysninger overtage andre 20 procent.

GM er tilsyneladende bekymret for, at PSAs tættere samarbejde med Dongfeng kan gå ud over både GMs store kinesiske partner, Shanghai Automotive, og GMs eget, store salg i Kina.