Borgmester Carsten Rasmussen skulle da også kun tage et par skovfulde, men når de store entreprenørmaskiner har gjort arbejdet færdigt om tre år, får borgmesteren og tusindvis af daglige bilister meget bedre forhold.
Også to lokale, fremtrædende folketingspolitikere var svært tilfredse med byggestarten. Helge Adam Møller (K) og Magnus Heunicke (A) har længe kæmpet for den statslige omfartsvej.
2+1 motortrafikvej
Med spadestikket er vejen nord om Næstved ikke længere kun en plan, men fysisk synligt i landskabet. Den syv km lange omfartsvej bliver anlagt som en 2+1 motortrafikvej, hvor der skiftevis er overhalingsspor i den ene retning. Vejen er dimensioneret til 90 km/t.
8.000-15.000 bilister – afhængig af
strækning – vil dagligt benytte den nye vej. Dermed vil Næstveds hårdt plagede centrum blive befriet for 3.000-6.000 biler i døgnet – heraf ca. 500 gennemkørende lastbiler.Hen over 20.000 kanoer
Det 615 mio. kr. dyrere anlægsprojekt omfatter bl.a. en lang højbro over Susådalen, hvor der i byggefasen både skal tages hensyn til landskabet, dyre- og planteliv og ikke mindst de 20.000 kanoer, der årligt passerer stedet på Suså.
Kanoerne kan blive ved med at sejle på åen i hele anlægsperioden undtaget meget korte perioder, hvor tunge broelementer hejses på plads.
Sti langs motortrafikvejen
Et andet usædvanligt element er, at der langs næsten hele motortrafikvejen anlægges en sti, så cyklister, motionsløbere får en ny mulighed i naturen omkring Suså. Stien går også over broen.
Selv om entreprenørmaskiner nu gør arbejdet, har Næstved-borgmester ikke tænkt sig at sætte sin nyerhvervede spade langt væk.Næste spadestik: motorvej til København
- Spaden skal bruges, når vi går i gang med en motorvej til Rønnede, sagde Carsten Rasmussen.
Motorvejen er et hedt ønske i området, for den nuværende landevej gennem flere bysamfund er voldsomt overbelastet.
Borgmesteren har fuld opbakning fra de lokale folketingsmedlemmer Helge Adam Møller (K) og Magnus Heunicke (A).
- Næstved er – sammen med Viborg – den eneste danske by med over 40.000 indbyggere, der ikke er forbundet til motorvejsnettet, og der kører 3.000 flere biler i døgnet her end mellem Herning og Holstebro, hvor der nu kommer motorvej, siger Helge Adam Møller.13 km motorvej for én mia. kr.
Der er lavet en forundersøgelse af den ca. 13 km lange strækning, der med motorvejsstandard vil koste en lille milliard. Vejen vil blive en direkte forlængelse af den nye omfartsvej og vil forbinde Næstved og Sydvestsjælland med Sydmotorvejen ved Rønnede.
Helge Adam Møller og Magnus Heunicke håber, at Folketinget om meget kort tid kan bevilge omkring 15 mio. kr. til den VVM-undersøgelse, der danner grundlag for en anlægslov. Pengene til selve motorvejen – eller motortrafikvejen – er imidlertid ikke i syne endnu.
Næsted Kommune er også klar til selv at bruge penge på at forbedre trafikforholdene. I 2015-2017 anlægges for 130 mio. kr. en sydlig omfartsvej, og dermed vil bilister kunne køre hele vejen rundt om Næstved.