Kan koreanske mærker klare sig i prestigeklasserne? Det vil vise sig, for både Hyundai og Kia er på vej derop.
Hyundai vil skabe et decideret mærke, Genesis, men dets ankomst til Europa er netop blevet udskudt til tidligst 2019.Kia vil også sælge premiumbiler i Europa, men formentlig kun med en enkelt model under eget navn. Det er den, vi kan se på billederne her.
Internt er modelkoden CK, mens den udadtil omtales som ”GT”. Det er dog ikke sikkert, det bliver det endelige navn. Et rygte siger ”Stinger”.
Baghjulstrukket
Den store Kia skal formentlig bide skeer med modeller som Audi A7, Mercedes-Benz CLS og BMW 6 Gran Coupe. Og lige som de to sidste vil Kia ”GT” få baghjulstræk – noget der ellers ikke bruges hos Kia bortset fra den endnu større K900.
Topmodellen får formentlig en 3,3-liters benzinmotor. En mindre benzin er også sandsynlig, mens det er tvivlsomt med diesel. Derimod er det sandsynligt, at der kommer en benzin-hybrid.Prototypen på billederne ser forholdsvis færdig ud, men alligevel vil der formentlig gå mere end to år, før den store Kia kan købes i Europa.
Den danske importør har bekræftet sin interesse i bilen og forventer indtil videre at tage den i modelprogrammet. Det sker efter de nuværende planer i slutningen af 2018.
Men måske får vi bilen at se længe inden. Ubekræftede oplysninger siger, at den kunne blive vist allerede på Paris-udstillingen til september. Formentlig i en konceptudgave.