Endnu inden Volvo er færdig med at forny sin store modelfamilie, gøres der klar til den mindre 40-serie.
Blandt de store modeller mangler stadig både V90 Cross Country, S60, V60 og XC60. Den fornyelsesproces er ikke overstået, når vi formentlig i andet halvår af 2017 ser den første kompaktmodel.
Første bevis
Her på billederne er et af de første beviser på modellernes eksistens – en såkaldt mule-udgave af den kommende SUV, der nok skal hedde XC40.Mule betyder, at den nye bil er gemt nedenunder karroseriet fra den eksisterende V40.
Volvo-chef bekræfter SUV
Volvo-chef Håkan Samuelsson bekræftede for nylig planerne om en XC40, uden at nævne navnet på den.
- Vi vil have et bredere program af “40-biler”. I dag har vi kun en hatchback, siger Volvo-chefen.
- I fremtiden vil vi have flere varianter, og med den nye teknologi, som vi arbejder på, har vi midlerne til at udvide modelfamilien. Øverst på min ønskeliste er en lille SUV, fordi det er den vej, markedet bevæger sig.
XC40 først
Det kan tolkes som om, at det bliver XC40-modellen, der kommer først.
Senere kommer en ny V40 og formentlig en S40 af hensyn til Kina. En C30 er ikke planlagt.
Alle de nye 40-modeller bygges på en ny platform kaldet CMA. Den er under udvikling af et firma i Gøteborg kaldet China Euro Vehicle Technology, et joint venture mellem Volvo og Geely.Platform laves af joint-venture
2.000 medarbejdere arbejder på den grundlæggende teknik, der skal benyttes af både Volvo, Geely og et kommende tredje mærke i Geely-koncernen.
Volvo står for selve bilen og sørger for at tilsætte de fleste af de teknologier, som er udviklet til de store modeller.
40-familien kommer som opladningshybrid og senere i ren eludgave. Volvo har lovet at have en elbil på markedet i 2019, og det kunne meget vel blive en 40-model. Volvo har en ambition om at have én million ”elektrificerede” biler på gaden i 2025.