Ugens spionfotos: Volvo XC40

Volvo begynder næste år at forny sin lille 40-serie. SUV-udgaven XC40, som gemmer sig her på billederne, kunne blive første variant.

Nyt om biler

Endnu inden Volvo er færdig med at forny sin store modelfamilie, gøres der klar til den mindre 40-serie.

Blandt de store modeller mangler stadig både V90 Cross Country, S60, V60 og XC60. Den fornyelsesproces er ikke overstået, når vi formentlig i andet halvår af 2017 ser den første kompaktmodel.

Første bevis

Under denne V40-mule gemmer sig teknikken fra den kommende XC40. Det er tydeligt, at bilen er hævet. Fotos: Lehmann
Under denne V40-mule gemmer sig teknikken fra den kommende XC40. Det er tydeligt, at bilen er hævet. Fotos: Lehmann
Her på billederne er et af de første beviser på modellernes eksistens – en såkaldt mule-udgave af den kommende SUV, der nok skal hedde XC40.

Mule betyder, at den nye bil er gemt nedenunder karroseriet fra den eksisterende V40.

Volvo-chef bekræfter SUV

Volvo-chef Håkan Samuelsson bekræftede for nylig planerne om en XC40, uden at nævne navnet på den.

- Vi vil have et bredere program af “40-biler”. I dag har vi kun en hatchback, siger Volvo-chefen. 

- I fremtiden vil vi have flere varianter, og med den nye teknologi, som vi arbejder på, har vi midlerne til at udvide modelfamilien. Øverst på min ønskeliste er en lille SUV, fordi det er den vej, markedet bevæger sig.

XC40 først

Det kan tolkes som om, at det bliver XC40-modellen, der kommer først.

Senere kommer en ny V40 og formentlig en S40 af hensyn til Kina. En C30 er ikke planlagt.

Ud over at V40-karrosseriet er hævet, er det også forlænget for at skabe plads til XC40-platformen. Bemærk den forlængede bagdør.
Ud over at V40-karrosseriet er hævet, er det også forlænget for at skabe plads til XC40-platformen. Bemærk den forlængede bagdør.
Alle de nye 40-modeller bygges på en ny platform kaldet CMA. Den er under udvikling af et firma i Gøteborg kaldet China Euro Vehicle Technology, et joint venture mellem Volvo og Geely.

Platform laves af joint-venture

2.000 medarbejdere arbejder på den grundlæggende teknik, der skal benyttes af både Volvo, Geely og et kommende tredje mærke i Geely-koncernen.

Volvo står for selve bilen og sørger for at tilsætte de fleste af de teknologier, som er udviklet til de store modeller.

40-familien kommer som opladningshybrid og senere i ren eludgave. Volvo har lovet at have en elbil på markedet i 2019, og det kunne meget vel blive en 40-model. Volvo har en ambition om at have én million ”elektrificerede” biler på gaden i 2025.