Mitsubishi trækker sig ud af Den Europæiske Union, når det gælder bilproduktion. I løbet af året lukker det japanske mærke sin eneste fabrik i Vesteuropa, Nedcar-fabrikken i Holland.
Ifølge den hollandske økonomiminister har Mitsubishi Motors tilbudt, at fabrikken er til salg for blot én euro. Det svarer til 7,50 kr.
Til gengæld for at betale kun en euro skal en eventuel ny ejer overtage forpligtelserne for de 1.500 ansatte.
Colt og Outlander udgår
Lukningen sker, fordi begge fabrikkens modeller udgår, og fordi Mitsubishi har besluttet ikke at placere afløserne på den hollandske fabrik.
Lønsomheden har længe været dårlig, da fabrikken bygger få biler, lønningerne i Vesteuropa er høje sammenlignet med andre regioner.
Kun 50.000 biler årligt
Nedcar bygger nu kun 50.000 biler årligt i forhold til kapaciteten på 200.000, som blev opnået i nogle gode år.
Nedcar blev grundlagt i 1991 i et samarbejde mellem Mitsubishi, Volvo og den hollandske stat, og i mange år fremstillede fabrikken de to tvillingebiler Mitsubishi Carisma og Volvo S40/V40.
Fiasko med Smart
Da de biler udgik, blev fabrikken omstillet til et sæt nye tvillinger: Mitsubishi Colt og Smart Forfour. Men Smart'en blev en fiasko og udgik hurtigt, og Colt fik heller aldrig de helt store salgstal i Europa.
Ud over Colt har fabrikken til sidst bygget Outlander og Citroëns og Peugeots versioner af Outlander. Alle modeller udgår i år og skal i stedet fremstilles i Asien.
Mitsubishi fremstiller også biler i Rusland, som er blevet det største europæiske marked for mærket.