Ukendt bilfirma sælger flest elbiler

Det er hverken Nissan, Renault eller Tesla, der solgte flest elektriske biler i 2015. Vinderen skal findes i Kina.

Nyt om biler

Nissan holder sig pænt foran Tesla, når det gælder om at sælge flest elbiler globalt. Men ingen af dem sælger flest.

Kinesiske BYD har en klar førerposition i 2015 ifølge producentens egne tal. Knap 62.000 elektrificerede biler mod Nissans knap 54.000.

Renault fører i Europa

BYD lancerede allerede i 2008 verdens første opladningshybrid. Foto: Torben Arent
BYD lancerede allerede i 2008 verdens første opladningshybrid. Foto: Torben Arent
Renault er førere i Europa med et salg her sidste år på 23.000 styks. Det betyder, at næsten en ud af fire solgte elbiler i Europa er fra Renault.

BYD fremstiller både almindelige elbiler og opladningshybrider og var først i verden til at starte serieproduktion af en opladningshybrid. Det var F3DM i december 2008. Motor prøvede bilen i 2009 – ikke nogen raffineret bil, men teknisk var den ret avanceret med to elmotorer og den virkede.

BYD: Fordobling hvert år

Hvis det går BYD, som firmaet selv spår, vil det forblive verdens største producent et godt stykke tid endnu. BYD erklærer nemlig nu, at mærket forventer at frodoble sit elsalg hvert år de næste tre år – primært til sit hjemmemarked.

En fordobling hvert år betyder, at BYD skal sælge en halv mio. elektriske biler i 2018.

Globalt salg af elbiler 2015

Nr.

Mærke

Modeller

Antal 2015

1

BYD

Qin, Tang, e5, e6, T3 van, Denza 

61.722

2

Nissan

Leaf, e-NV200

53.792

3

Tesla

Model S og X

50.557

4

BMW

i3/i8/X5 PHEV

30.000 (ca.)

5

Renault

Zoe, Kangoo Z.E.

23.086 (EU)

6

General Motors

Volt, Spark

20.000 (ca.)

6

Ford

Fusion/C-Max PHEV, Focus el

20.000 (ca.)

Kilde: producenternes egne tal, div. medier