Nissan holder sig pænt foran Tesla, når det gælder om at sælge flest elbiler globalt. Men ingen af dem sælger flest.
Kinesiske BYD har en klar førerposition i 2015 ifølge producentens egne tal. Knap 62.000 elektrificerede biler mod Nissans knap 54.000.
Renault fører i Europa

BYD fremstiller både almindelige elbiler og opladningshybrider og var først i verden til at starte serieproduktion af en opladningshybrid. Det var F3DM i december 2008. Motor prøvede bilen i 2009 – ikke nogen raffineret bil, men teknisk var den ret avanceret med to elmotorer og den virkede.
BYD: Fordobling hvert år
Hvis det går BYD, som firmaet selv spår, vil det forblive verdens største producent et godt stykke tid endnu. BYD erklærer nemlig nu, at mærket forventer at frodoble sit elsalg hvert år de næste tre år – primært til sit hjemmemarked.
En fordobling hvert år betyder, at BYD skal sælge en halv mio. elektriske biler i 2018.
Globalt salg af elbiler 2015
Nr. |
Mærke |
Modeller |
Antal 2015 |
1 |
BYD |
Qin, Tang, e5, e6, T3 van, Denza |
61.722 |
2 |
Nissan |
Leaf, e-NV200 |
53.792 |
3 |
Tesla |
Model S og X |
50.557 |
4 |
BMW |
i3/i8/X5 PHEV |
30.000 (ca.) |
5 |
Renault |
Zoe, Kangoo Z.E. |
23.086 (EU) |
6 |
General Motors |
Volt, Spark |
20.000 (ca.) |
6 |
Ford |
Fusion/C-Max PHEV, Focus el |
20.000 (ca.) |
Kilde: producenternes egne tal, div. medier