Mange bilister bliver forsinket af vejarbejder, der blokerer en eller flere vognbaner eller sender trafikanterne på omkørsler. I hovedstadsområdet har mange bilister især mærket konsekvenserne af vejarbejder og metrobyggeri på det belastede vejnet.
Hvert år giver Københavns Kommune tilladelse til 10-12.000 gravearbejder, og ca. halvdelen får besked på, at de skal ændre planer ved f.eks. at arbejde i andre perioder eller på skæve tidspunkter. Et problem er dog, at det er omkostningsfrit at fortsætte vejarbejdet længere, end tilladelsen løber.
– Nogle entreprenører forlænger bevidst perioden, fordi det bedre kan betale sig at færdiggøre andre opgaver. Derfor kan trafikanterne opleve, at der er vejarbejder, hvor der ikke sker noget i uger, og det er naturligvis frustrerende. Vi håber dog på at få nogle bedre styrings- og sanktionsmuligheder i en ny lov om offentlige veje, der forventes fremsat i efteråret, siger Niels Tørsløv, centerchef i teknik- og miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
Alle trafikanter generes
I en undersøgelse, som analyseinstituttet Voxmeter har foretaget for FDM, angiver 44 procent af de bilister, der bliver forsinket i trafikken, at vejarbejde er blandt årsagerne. I Hovedstadsområdet er det tilsvarende tal oppe på 53 procent.
– Vi er klar over, at et vejarbejde forstyrrer både, bilister, cyklister, fodgængere og busser. Derfor koordinerer vi mindst en gang om måneden med dem, som ejer de forsyningsledninger, der er gravet ned, så trafikken generes mindst muligt, forklarer Niels Tørsløv.
Pisk og gulerod
Trængselskommissionen har for nylig anbefalet, at der sker en bedre koordinering af vejarbejder, og at vejmyndigheder kan indføre passende økonomiske incitamenter til hurtig afvikling.
Men der skal ikke kun være pisk, men også gulerod, mener Dansk Vejforening, der er interesseorganisation for virksomheder, der har professionel interesse i veje, heriblandt entreprenører og leverandører af vejudstyr.
– Hvis der skal indføres en bod, giver det også mening at have en bonus, ellers er der intet incitament til at blive færdig før tiden, påpeger Søren Bülow, sekretariatschef i Dansk Vejforening.
Brug for bedre planlægning
Han mener, at mange af generne ved vejarbejder kan undgås med bedre planlægning.
– Det er nemt at skyde på entreprenørerne, men hvis vejmyndighederne bliver bedre til at langtidsplanlægge, kunne man f.eks. færdiggøre arbejder og skifte hele belægninger på én gang i stedet for at rykke ud på den samme strækning 17 gange efter hinanden. Det tager meget længere tid og skaber flere trafikafbrydelser.
Der er angiveligt bedre tider på vej for bilisterne i hovedstadsområdet. Københavns Kommune og Vejdirektoratet får mod udgangen af 2014 en fælles trafikcentral, der skal forbedre trafikafviklingen bl.a. med ny overvågning samt koordinering af lyskryds og vejarbejder.
LÆS MERE: Se FDMs sektion om kommunalvalget