Vejmuseum bygger bro til fortiden

Den trafikale kulturarv har fået sin egen permanente udstilling på Danmarks Vej- og Bromuseum, der netop er blevet indviet i Holbæk.

Trafik

Etableringen af et permanent museum om de danske veje, broer og tunneller har taget længere tid end at bygge Storebæltsbroen, så glæden var stor, da Danmarks Vej- & Bromuseum endelig kunne indvies.

Transportminister Hans Christian Schmidt bliver klogere på at styre en ældre damptromle med hjælp fra Ole Beiner fra Damptromleklubben i Nyvang.
Transportminister Hans Christian Schmidt bliver klogere på at styre en ældre damptromle med hjælp fra Ole Beiner fra Damptromleklubben i Nyvang.
Femten år er der gået, siden det første vejmuseum på Farø måtte dreje nøglen, og transportminister Hans Christian Schmidt fremhævede netop vedholdenheden blandt folkene bag museet, inden han 21. juni erklærede det for åbent.

I de nye bygninger i Nyvang ved Holbæk kan man bl.a. se udviklingen i trafikskilte, læse om vejenes tilblivelse og historie, udfordringerne med at bygge Danmarks mange broer og den kommende forbindelse under Femern.

Stumfilm om Lillebæltsbroen

Er man særligt interesseret – og tålmodig – viser museet også en 84 minutter lang stumfilm fra 1930erne om opførelsen af den første Lillebæltsbro.

I museets skilteskov kan man se udviklingen i de danske trafikskilte.
I museets skilteskov kan man se udviklingen i de danske trafikskilte.
- Vi er meget glade for endelig at have fået en permanent udstilling i helt nye bygninger. Det er lyst, der er højt til loftet, og alt er indrettet med tanke på at formidle historien på en moderne måde. Børnene kan røre og lære, mens de voksne kan læse, så der er lagt vægt på, at det er en fælles oplevelse for familien, forklarer museets bestyrelsesformand, Christian Wedell-Neergaard.

Målet er, at det nye museum skal tiltrække 20.000 besøgende i 2011.

Først helt færdigt om ti år

Den nye bygning på godt 400 kvadratmeter er blot en begyndelse. Museet arbejder på at få finansiering på plads til nye tiltag.

Vejen er glat. Symbolet har ikke ændret sig ret meget, men bilen har ændret sig. Det øverste skilt er fra 1955, da mange biler havde reservedæk på bagsmækken. De to andre er fra henholdsvis 1977 og 1992.
Vejen er glat. Symbolet har ikke ændret sig ret meget, men bilen har ændret sig. Det øverste skilt er fra 1955, da mange biler havde reservedæk på bagsmækken. De to andre er fra henholdsvis 1977 og 1992.
- Vi vil meget gerne have bygget en historisk vej med stumper af de forskellige typer veje, vi har haft i Danmark, så man kan se udviklingen fra mosehul til motorvej. Desuden er der planer om en bygning til museets gamle køretøjer, og der er stadig opmagasineret mange effekter, som skal vises til publikum. Vores mål er, at vi er helt færdige om ti år, forklarer Christian Wedell-Neergaard.

Statslige penge

Vej- & Bromuseet er finansieret af staten som en del af et trafikforlig i 2003. Forliget sikrede etablering af den nye udstillingsbygning, selve udstillingen og et årligt driftstilskud. Dertil kommer tilskud fra en række sponsorer, først og fremmest Sund & Bælt.

Indgangsbilletten, der koster 100 kr. for voksne og 50 kr. for børn, giver også adgang til naboen - det historiske oplevelsescenter Andelslandsbyen. Desuden har man som overnattende gæst på FDM Holbæk Fjord Camping & Wellness gratis adgang til museet i 2011.

 

Se mere om museet på www.vejogbro.dk