Hvert år udgiver World Economic Forum en rapport om konkurrenceevnen i verdens lande, og Danmark kommer ind som en samlet nr. 15 – tre pladser dårligere end sidste år.
Blandt parametrene er vurdering af vejene, der er med til at trække Danmarks konkurrenceevne ned. Forrige år rakte vurderingen af vejnettet til en placering som sjette bedst blandt verdens lande, men sidste år rakte det kun til en plads som nummer 19, og i år vejene nr. 22.
- Det skal ikke nødvendigvis forstås sådan, at vi har dårligere veje end de andre lande, men vores vejnet har ikke fulgt med udviklingen i erhvervslivets og samfundets transportbehov. Vi har en tendens til at sige, at hvis der er en vej mellem to byer, så er det godt nok. Men måske er det ikke godt nok, hvis det f.eks. betyder, at firmaerne ikke kan levere varer til tiden. Det svækker konkurrenceevnen, forklarer Søren Bülow, sekretariatschef i Dansk Vejforening.
FDM: Vi kan være mere ambitiøse
Målingen kommer ikke bag på FDM, der efterlyser, at vi skal være mere ambitiøse med at optimere brugen af eksisterende veje og planlægning af nye.
- Danmark går i stå uden bilen og vejtransport. Derfor er det alarmerende, at vi har et historisk stort efterslæb på vedligeholdelse af vejene samtidig med, at behovet for at skabe mere plads til trafikken er stigende især i og omkring storbyerne, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDMs økonomisk-politisk sekretariat.
Han påpeger, at selv om regeringen nedprioriterer anlægning af nye veje, kan der stadig gøres meget for at forbedre forholdene i trafikken.
- Trængselskommissionen er kommet med mange forslag til at afvikle trafikken mere hensigtsmæssigt, men alligevel vil nogle kommuner det anderledes. F.eks. har Københavns Kommune lukket og indsnævret meget trafikerede veje, mener Torben Lund Kudsk.
Han peger på, at de nyeste planer er at skabe flere dedikerede busbaner, og at biler og busser fremover skal dele to vognbaner på Amagerbrogade. Men man flytter blot trafikken til andre veje og skaber mere trængsel. Man bør udnytte hele vejens kapacitet i stedet for at gøre det sværere at afvikle trafikken.
LÆS MERE: Se FDMs sektion om kommunalvalget