Volkswagen vil være størst i verden. Og nu ser det ud til, at begivenheden indtræffer længe før det erklærede mål om at sælge flest biler i 2018.
Vurderinger fra tre globale analysebureauer indikerer, at Volkswagen AG når op på 8,1 millioner person- og varebiler i år. Det vil være en stigning på hele 13 procent på et år.
General Motors ser ud til at blive næststørst med 7,55 mio. biler (+8 pct.), og den hidtidige nr. et, Toyota, vil glide ned på tredjepladsen med 7,26 mio. enheder.
Jordskælv væltede Toyota
Toyotas deroute skyldes i høj grad jordskælv, tsunami og energikrise i Japan, og i 2012 vurderer eksperter ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, at Volkswagen og Toyota vil sælge stort set lige mange biler. Et firma siger +500.000 til Toyota, et andet vurderer +50.000 til Volkswagen.
Få tvivler dog på, at Volkswagen vil nå sit mål om at overhale GM og Toyota inden 2018 og formentlig senest i 2015. Tyskernes fremgang hidtil og fremover skyldes især den kolossale vækst i Kina, hvor Volkswagen med 30 års erfaring har solidt fodfæste.
Ford kun nr. fem
Ford er for længst hægtet af kapløbet og nåede kun op på 5,3 mio. i 2010. Og selv om Ford har en ambitiøs plan om at vokse til 8 mio. i 2015, så er det ikke Ford, men Hyundai-Kia på den nuværende fjerdepalds, der kan blive den største trussel mod Volkswagens store drøm.
Den koreanske bilgigant regner med at sælge 6,6 mio. biler i år – lige efter GM og Toyota og 1,5 mio. færre end Volkswagen. Men koreanerne har også store vækstambitioner, og for tiden er det primært manglen på fabrikker, der begrænser Hyundai-Kias vækst.
Volkswagen omfatter bl.a. VW, Audi, Skoda og Seat samt en række sportsvognsmærker og to lastbilproducenter.