Det var Audi, der begyndte. Og det var for at snyde i Europa.
De skumle hensigter går helt tilbage til 1999, lyder nye påstande. Hidtil har midten af nullerne været nævnt som begyndelsen på snyderiet.
De nye oplysninger er kommet frem om Volkswagen-gruppens dieselsnyd i anklageskrifter fra anklagemyndigheden for de amerikanske stater New York, Maryland og Massachusetts.
'Akustisk funktion'
Ifølge anklageskriftet havde Audi omkring 1999 udviklet en ny indsprøjtningsteknik, som kunne sænke den karakteristiske diesellyd markant. Men det gav problemer med emissioner. NOx-udledningen blev alt for høj.
Løsningen blev angiveligt at fuske med miljøtestene med den nu famøse software, der kunne skelne en rullefeltsmåling fra almindelig kørsel.
Audi omtalte den nye software som ”en akustisk funktion”, da softwaren blev anvendt i V6-dieselmotorer i Europa fra 2004 til 2008.
VW overtog trick'et i 2006
Ingeniører hos VW-mærket besluttede 2006 at benytte Audis snydetrick, for at klare de strengere amerikanske miljøkrav. Det skete under en deadline sat af ledelsen og med chefernes viden og godkendelse - stadig ifølge anklageskriftet.
Det siger også, at tidligere koncernchef Martin Winterkorn den nuværende chef, Matthias Müller og andre topchefer ’udviklede’ seks generationer af snydesoftwaren. Det påstås, at Müller blev ’opmærksom’ på snydesoftwaren i 2006, da han var chef for projektledelsen hos Audi. Det siges dog ikke, at han var klar over ulovligheder.
Anklageren i New York sagde, at Müller ’blev gjort opmærksom på’ nogle aspekter af problemet, og at han ’helt klart var med i loop’et’.
Han siger også, at tidligere koncernchef Winterkorn og VWs daværende globale marketingchef i foråret 2014 kendte til eksistensen af snydefunktionen. Det underbygger anklageren bl.a. med, at Winterkorn i 2014 fik en mail fra gruppens kvalitetschef: ’En tilbundsgående forklaring på de høje emissioner kan ikke gives til myndighederne.’
Volkswagen siger, at påstandene om, at Müller skulle have kendt til snyderiet, er ’ubegrundede’.
'Hundrede af milliarder i erstatning'
Anklagerne fra de tre stater har åbenlyst til formål at få ekstra mange penge ind i staternes bødekasse. Anklageren i Maryland siger således, at straffene mod firmaet kan løbe op i ”hundrede af milliarder af dollar”.
Volkswagen siger i en kommentar, at det er beklageligt, at nogle stater har besluttet at sagsøge nu for miljøerstatninger på trods af deres tidligere opbakning til den føderale proces.
Volkswagen har nemlig lige indgået forlig med de nationale myndigheder og 44 stater om at betale 15,3 mia. dollar (ca. 101 mia. kr.) i erstatning.