Mindst 30 elbiler i 2025. Det er den markante melding fra Volkswagen Group, der nu er i gang med at omdefinere sig selv og reorganisere hele virksomheden ovenpå dieselskandalen.
Det fremgår ikke, hvordan de mindst 30 modeller skal forstås – om f.eks. en stationcar tæller med – men der er tale om en markant satsning. Op til en fjerdedel af det samlede salg af Audi, VW, Skoda, Seat og Porsche skal udgøres af elbiler om ni år.
To-tre mio. elbiler årligt
Det vil i absolutte tal svare til mellem to og tre millioner rene elbiler årligt.
En del af den nye strategi kan være at skære ned på antallet af modeller. Tyske medier skriver, at omkring 40 modeller vil forsvinde i koncernen – ud af ca. 340. Volkswagen siger, at det ikke er afgjort, hvilke og hvor mange modeller, der kan udgå eller ikke få en efterfølger.
Selvkørende biler efter 2020
Det ’nye’ Volkswagen vil også investere massivt i selvkørende teknologier, og det skal ske internt i virksomheden. Volkswagen vil tilbyde ’helt selvkørende biler’ i ’de relevante segmenter’ i begyndelsen af det næste årti.
Der skal bruges ’adskillige’ milliarder euro på udviklingen af selvkørende funktioner, og det indebærer bl.a. ansættelsen af yderligere 1.000 softwarespecialister.
Delebiler og førerløse taxier
Volkswagen vil også bevæge sig hurtigt ind på markedet for ’mobilitetstjenester’. Det skal ske ved at oprette en ny afdeling, der skal tage sig af de nye tjenester som delebiler, førerløse taxier og samkørselsordninger.
Den type mobilitet vil betyde omsætning i milliard-euro-klassen i 2025, forudser Volkswagen-chef Matthias Müller.
Volkswagen har netop investeret to mia. kr. i den israelske samkørselstjeneste Gett, der er en form for Uber-konkurrent.
En mere detaljeret plan for, hvordan den nye strategi med især elbiler skal være i praksis mærke for mærke, vil blive offentliggjort sidst på året.