Volkswagen-gruppen har fremlagt en plan over for den tyske trafikstyrelse, der viser, hvordan NOx-fuskeriet på de fleste af de 8,5 mio. dieselbiler med EA 189-motor kan løses. Og udbedringen for 1.6- og 2.0-motorerne er nu godkendt.
Planen er godt nyt for både bilejerne og Volkswagen selv. Indgrebet for at få styr på NOx-udledningen er nemlig forholdsvis beskedent. F.eks. ser det ikke ud til, at det bliver nødvendigt med kostbar og besværlig udskiftning af indsprøjtningsdyser, som nogle teorier og planer antog.
Mindre ændring af 1.6-motor
Den i Danmark meget udbredte 1.6 TDI skal have ny software og en mindre fysisk ændring. Den samlede værkstedstid anslås til maks. en time pr. bil.
Ud over en opdatering af motorstyringen skal disse biler have monteret en fordeler/omformer ved indsugningsluften lige foran luftmasse-sensoren. Denne ”flow transformer” dæmper hvirvlerne i luftstrømmen og gør, at luftmasse-sensoren kan måle mere præcist. Og det igen er nødvendigt for at give en optimal styring af forbrændingen og dermed også udstødningen.
2.0 TDI kun ny software
2.0-motoren skal kun have opdateret motorstyringen, og det skulle tage under en halv time.
I begge tilfælde er Volkswagens forventning, at bilerne hverken kommer til at bruge mere brændstof eller få færre hestekræfter. Det skal dog endelig bekræftes for hver enkelt af de mange varianter af motoren.
Plan for 1.2-motor snart klar
Den endelige løsning for den trecylindrede 1.2-udgave vil blive præsenteret for den tyske trafikstyrelse sidst i november. Volkswagen regner med, at der også her kun vil blive tale om en software-opdatering.
De første biler ventes indkaldt i begyndelsen af 2016.