Måske kan man tale om hjemmebanefordel, men det svenske forsikringsselskab Folksam er ikke i tvivl: Volvos store modeller bygget fra 2007 er de klart mest sikre biler at køre galt i.
For 16. gang siden 1983 har det store forsikringsselskab analyseret, hvor galt det går ombordværende i forskellige bilmodeller ved ulykker.
Karakter til 254 modeller
I den seneste udgave af ”Hvor sikker er bilen” indgår 178.000 tobils-kollisoner, som er sket i Sverige siden 1994. Årets rapport indeholder 254 bilmodeller, som er rimelig almindelige i Sverige. Derved ”mangler” der set med danske øjne en del små og billige biler.
Endnu en gang er det Volvos store modeller, der giver den bedste beskyttelse. Såvel V70, S80, S60, V60 som XC60 fra og med årgang 2007 er mindst 50 procent mere sikre end gennemsnitsbilen i Sverige. Det er første gang, at XC60 kommer med i den absolutte eliteklasse.
Næsten lige så sikre er den gamle Volvo XC90 (2002-2014) og Honda CRV (1998-2006).
Forskelle bliver mindre
Folksam bemærker også, at Volvos forspring skrumper lidt. Forskellen blandt de gode biler bliver mindre. Således har BMW nu to modeller med på superlisten (biler der er mindst 40 procent mere sikre end gennemsnittet). Det er 3-serien fra 2012 og (igen) 5-serien bygget 2004-2009. Også Audi A4 fra og med 2008 samt Mercedes-Benz C-klasse årgang 2007-2013 er kommet med i det fine selskab.
At forskellene mindskes, vidner også Skoda Fabia, Hyundai i30, Kia Ceed og Peugeot 308 om. De ligger nu alle lige under 40 procent-grænsen og dermed tæt på de allerbedste.
Gammel Polo er værst
Folksam holder sig ikke tilbage med – stilfærdigt – at kåre VW Polo (1982-1994) som den markant ”farligste” bil.
Det betyder dog ikke, at der ikke – særligt på danske veje – er biler, som giver endnu dårligere beskyttelse. Mange af disse sælges enten ikke eller kun i små styktal i Sverige, der modsat Danmark ikke har en høj bilafgift at kæmpe med.
Dog er den gamle udgave af Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo med – i den næstdårligste kategori.
Folksams inddeling og procenter er et udtryk for, hvor stor risikoen er for at få en invaliderende skade eller dø i den pågældende model. Den statistiske metode betyder, at forskelle i kørestil og årlig kørelængde ikke spiller ind i resultatet.
Kan afvige fra Euro NCAP-test
Resultaterne i den svenske undersøgelse afviger i nogle tilfælde fra den mere kendte laboratorietest fra Euro NCAP, som FDM er en aktiv deltager i.
Det er ikke de samme ting, der måles. Bl.a. har piskesmældslæsioner tidligere ikke talt med hos Euro NCAP, men har hos Folksam trukket en del, lidt ældre tyske biler ned. Desuden vil det i virkelige bil til bil-ulykker være en fordel med en tung bil, og den ”fordel” får bilerne lov at have i den svenske undersøgelse.
SE OGSÅ: Alt om Euro NCAP-testene
Forskellen i vægt betyder, at SUV- og MPV-modeller samt det, Folksam kalder ”håndværkerbiler”, klarer sig forholdsvis godt i undersøgelsen.
De mest sikre biler i svensk trafik | |
Model | Procent bedre end gennemsnittet |
Volvo V70/S80/S60/V60/XC60 2007- | 51 |
Volvo XC90 2002-2014 | 48 |
Honda CRV 1998-2006 | 47 |
BMW 3-serie 2012- | 46 |
BMW 5-serie 2004-2009 | 46 |
Audi A4 2008- | 45 |
VW Sharan/Seat Alhambra/Ford Galaxy 1996-2009 | 41 |
VW Passat 2008-2014 | 40 |
Mercedes-Benz C-klasse 2007-2013 | 40 |
Toyota RAV4 2005-2012 | 40 |
Sikre mini- og kompaktmodeller | |
Skoda Fabia 2007-2013 | 39 |
Hyundai i30/Kia Ceed 2007-2011 | 36 |
Peugeot 308 2007-2012 | 36 |
VW Golf 2008-2012 | 30 |
Nyere biler med dårlig sikkerhed | |
Honda Civic 1996-2000 | |
Ford Fiesta 1996-2002 | |
Hyundai Accent 1999-2006 | |
Hyundai Elantra 1996-2003 | |
Citroën C3 2000-2009 | |
De mindst sikre biler i historien | |
Model | Procent dårligere end gennemsnittet |
Renault 19 1989-1995 | 50 |
Opel Omega 1987-1993 | 51 |
Toyota Carina 1992-1998 | 51 |
Saab 900 1988-1993 | 55 |
Ford Scorpio 1985-1998 | 58 |
Hyundai Accent 1999-2006 | 61 |
Ford Fiesta 1996-2002 | 62 |
Toyota Previa 1991-1999 | 98 |
Peugeot 309 1987-1993 | 111 |
Honda Accord 1986-1993 | 116 |
Peugeot 405 1988-1996 | 125 |
Vw Polo 1982-1994 | 233 |
Kilde: Folksam |
Se hele listen her (begynder på side 9 i pdf-præsentationen)