VW stormer frem til dansk førsteplads

Folkevogn har fået vind i sejlene, efter at mærket har sænket priserne på stort set alle modeller. Renault har også medvind og rykker fra 12.- til 8. plads.

Nyt om biler

VW har taget et kæmpespring opad i salgstal, efter at mærket for knap et år siden afsluttede sin ”pristilpasning”, der er gået ud på at sænke priserne.

Resultatet i slagsstatistikken er meget synlig. I de ti første måneder af 2010 lå VW på en dansk femteplads, når personbiler og varevogne tælles sammen. I 2012 er VW med en god margin drønet forbi Ford og er nu klart største bilmærke i Danmark.

Ford, Toyota og Citroën betaler

Det er især Ford, Toyota og Citroën, der har betalt for VWs fremgang. Men også Fiat, Skoda, Kia og Mazda har markant tilbagegang.

Når det gælder personbiler alene, er Peugeot dog stadig størst, men også her er forskellen krympet.

Renault går endnu mere frem

VWs salgsfremgang i absolutte tal er på 60 procent, men det overgås faktisk af Renault, der er vokset med 66 procent. Også her kan rekordvæksten tilskrives en klar politik om at sænke priserne – i Renaults tilfælde mere markant, men til dels kortvarigt i form af kampagnemodeller.

Dermed er Renault rykket fra en 12. plads til en 8. plads.


 

Bilmærkernes top 10
Markedsandele baseret på både personbiler og varevogne, årets ti første måneder

Nr.

Mærke

Andel 2010, %

Andel 2011, %

Fremgang faktiske salgstal, %

1

VW

7,6

10,6

60,4

2

Ford

10,5

9,4

3,7

3

Peugeot

8,9

9,2

19,8

4

Toyota

8,5

7,9

7,9

5

Citroën

8,2

7,3

2,8

6

Opel

6,5

6,5

16,2

7

Hyundai

4,9

5,5

28,6

8

Renault

3,6

5,1

66,6

9

Suzuki

5,0

4,9

12,2

10

Chevrolet

4,8

4,8

16,6

Kilde: De Danske Bilimportører