Nok var 2011 et rekordår for slag af nye biler i Danmark. 169.871 nye biler blev indregistreret. Men salget af brugte biler er næsten tre gange større, og i 2011 fik hele 486.816 danskere en ny brugt bil.
Ser man på de tre mest solgte mærker, er det de samme både for brugte og nye biler. Der bliver solgt flest biler fra VW efterfulgt af Peugeot og Ford. Men i modsætning til de nye biler, hvor det var marginaler, der afgjorde titlen som årets mest solgte mærke, blev der solgt over 30 procent flere VW end Peugeot.
VW nem at omsætte
Det er et udtryk for, at VW-bilerne fortsat er i høj kurs på brugtbilmarkedet og er en vare, som er nem at omsætte. Det gør, at forhandlerne er mere tilbøjelige til at give en fornuftig pris for bilen, når den skal sælges igen.
Og hvis man sælger privat, at der er flere, som søger efter en brugt bil, og man derfor lettere kan sælge den.
Opel også populær
Hvor Citroën og Toyota indtager fjerde- og femtepladsen blandt nye biler, er de på brugtbilsmarkedet overhalet af Opel, som er kommet stærkt igen efter problemer med bilerne i 1990erne og i dag har genoprettet sit ry som producent af kvalitetsbiler.
Mærke | Antal | Andel |
---|---|---|
VW | 63.490 | 13,04% |
Peugeot | 48.555 | 9,97% |
Ford | 43.479 | 8,93% |
Opel | 39.808 | 8,18% |
Toyota | 35.695 | 7,33% |
Citroën | 33.898 | 6,96% |
Fiat | 23.286 | 4,78% |
Mazda | 19.635 | 4,03% |
Audi | 17.251 | 3,54% |
Skoda | 15.785 | 3,24% |
Suzuki | 15.785 | 3,24% |
Mercedes-Benz | 14.813 | 3,04% |
BMW | 14.269 | 2,93% |
Renault | 14.176 | 2,91% |
Hyundai | 13.417 | 2,76% |
Volvo | 12.144 | 2,49% |
Nissan | 11.731 | 2,41% |
Kia | 7.435 | 1,53% |
Seat | 7.268 | 1,49% |
Mitsubishi | 7.100 | 1,46% |