Balladen om Volkswagen-koncernen og det ulovlige software i millioner af dens dieselbiler tog sent torsdag endnu en drejning.
Tidligere på dagen mistede den tyske trafikstyrelse, Kraftfahrts-Bundesamt (KAB), tålmodigheden med bilproducenten og beordrede VW til at tilbagekalde alle 2,4 millioner af de berørte biler i Tyskland med henblik på at afinstallere det software, der i test har fremstillet bilerne langt mere miljøvenlige, end de i virkeligheden har været.
Sent torsdag eftermiddag fulgte resten af EU så med, og dermed står Volkswagen AG overfor at skulle tilbagekalde 8,5 millioner biler i EU herunder godt 90.000 i Danmark. I alt skønnes 11 millioner biler på verdensplan at have det ulovlige software.
VW annoncerede ellers sidste uge en køreplan, hvor man fra årsskiftet selv ville indkalde berørte biler i de enkelte lande til enten en softwareopdatering eller et teknisk indgreb, hvis det var nødvendigt. En plan KAB altså afviste tidligere i dag med sit krav om en formel tilbagekaldelse.
I EU's ånd
Trods udsigten til at skulle håndtere en historisk stor tilbagekaldelse synes Volkswagen dog indstillet på at rette op på både fejl og image.
”KABs beslutning giver mulighed for en fælles og koordineret indsat i hele EU. En sådan indsats vil være i den europæiske ånd såvel som i kundernes interesse,” skrev VWs topchef Matthias Müller ifølge tyske medier blandt andet til Tysklands transportminister Alexander Dobrint efter dagens beslutning.
Også hos VW Danmark hilser man dagens udvikling velkommen.
”Vi synes, det både er den rigtige og bedste løsning for vores kunder, at vi nu får lov til at indkalde dem via de oplysninger Skats centrale register har på dem. På den måde er vi sikre på at nå alle,” siger VW Danmarks pressechef Søs Illum, som understreger, at indkaldelsen vil komme fra VW Danmark.
Ifølge hende håber man fortsat at kunne begynde at tilbagekalde de berørte bilejere fra januar måned, men hun påpeger samtidig, at det kan tage lang tid, før man har haft alle biler igennem.