Ypperlig britisk elegance på tysk basis

Luksusmærket Bentley er klar med tredje generation af den store coupé Continental GT. Man får fornøjelsen af en 12-cylindret motor.

Ingen smalle steder. Bentley er klar med tredje generation af sin store coupé.
Nyt om biler

Verdens mest velbeslåede bilkøbere har fået en ny bil at vælge imellem – hvis de da behøver vælge og ikke bare køber lidt af hvert: Bentleys nye Continental GT.

Det er tredje generation af mærkets store todørs, firepersons coupé, som har været afgørende for mærkets comeback efter Volkswagens overtagelse i 1998.

Den første Continental GT kom i 2003, og den nuværende stammer fra 2011.

Mere ungdommelig

Designet, som skal appellere til yngre købere end hidtil, har fået skarpere linjer og er stærkt inspireret af konceptbilen EXP 10 Speed 6. Det gælder også detaljer som lygter, hvor der effekterne er dæmpet lidt. F.eks. er de yderste forlygter gjort mindre.

Læs også: Bentleys sportslige overraskelse

Fronten, særligt grill'en, er dæmpet lidt fra koncept EXP 10 fra 2005. De yderste lygter gjort mindre. Continental GT har blevet længere og lavere, noget der giver en mere vellykket profil. Forhjulene er rykket 14 cm længere frem, så motorhjelmen har kunnet gøres længere.

Platform fra Porsche Panamera

Den nye Continental GT er baseret på Volkswagen-gruppens MSB-platform, der debuterede til Porsche Panamera.

Platformen og det nye karrosseri af aluminium har gjort den store bil 80 kg lettere.

W12-motor - med cylinderfrakobling

Motoren er en solid bamse. Det er den nye 6.0 W12, som blev lanceret i Bentleys SUV, Bentayga. Her i GT yder den 635 hk og 900 newtonmeter. Hvis man har haft den nuværende model, kan man muligvis mærke forskel, for hidtil har Continental-motoren ydet 575 hk/700 Nm.

Den nye motor kan koble halvdelen af cylindre fra (hvem ville ikke være glad for seks cylindre?) for at spare brændstof.

333 km/t.

Continental GT er lige så hurtig som den ser ud, muligvis hurtigere end den elegante britiske stil lægger op til: 0-100 km/t. klares på 3,7 sekunder, og tophastigheden er 333 km/t.

Coupéen er firehjulstrukket, men den har karakterestik som en baghjulstrækker. Forhjulene hjælper kun til ved behov. Automatgearet har stadig otte trin, men skifter nu til at være dobbeltkoblingsgear.

Læs også: Bentley for fuld fart ud i terrænet