2015 blev det mest sikre år

Med 167 trafikdræbte sidste år tangerer 2015 den historiske rekord fra 2012. På flere andre punkter blev 2015 det mest sikre år i historien. Men antallet af buler i bilerne er stigende.

Bilist

2015 blev et rigtig godt år for trafiksikkerheden i Danmark. 167 mistede livet i trafikken sidste år, og det er otte procent færre end 2014 og præcist en tangering af rekordåret 2012.

Når det gælder antallet af ulykker, hvor nogen dør eller kommer til skade, blev 2015 derimod det bedste i historien. 2.845 ulykker med personskader skete derpå danske veje sidste år - et fald på ni procent fra det gode år 2012./p>

Bundrekord i tilskadekomne

Sådan er det gået med trafiksikkerheden siden 1930. Kilde: Vejdirektoratet
Sådan er det gået med trafiksikkerheden siden 1930. Kilde: Vejdirektoratet
De foreløbige tal fra Vejdirektoratet viser også, at antallet af tilskadekomne i 2015 var lavt. 3.179 kom lettere eller alvorligt til skade, og det er en anelse færre end året før og det laveste antal nogensinde.

Kun på ét punkt går det den forkerte vej: uheld med kun materielskade. Politiet fik kendskab til 8.285 af den type uheld, hvor skaderne begrænsede sig til skader på køretøjerne. Det er det højeste antal i seks år.

Flere mulige forklaringer

Forklaringerne på den positive udvikling er som andre år svært at forklare præcist. Transportminister Hans Christian Schmidt har denne kommentar til de lave ulykkestal:

- Det viser, at vores arbejde med trafiksikkerhed virker, ligesom bilers øgede sikkerhedsniveau utvivlsomt også har betydning.

I Vejdirektoratet kommer afdelingsleder for trafiksikkerhedsafdelingen, Marianne Foldberg Steffensen, med denne vurdering:

- Vi har gjort meget for at forbedre sikkerheden for bilisterne, blandt andet ved at ombygge kryds, etablere hastighedsdæmpende foranstaltninger og i det hele taget gøre forholdene mere trygge og sikre på blandt andet hovedlandevejene.

SE OGSÅ: Mænd dør mest i trafikken

I FDM er man enige i, at der er flere årsager til udviklingen:

- Der er utvivlsomt en række årsager til den positive udvikling i trafiksikkerheden, med faktum er, at ingen ved præcist, hvad der virker. Beslutningen om at lukke DTU Transport, som var de eneste der rent faktisk forskede i trafiksikkerhed, betyder desværre også, at vi næppe finder ud af hvad det reelt er der virker i arbejdet med stadig færre dræbte og kvæstede i trafikken, siger Torben Lund Kudsk leder af Økonomisk politisk sekretariat i FDM.