Elcyklerne er forholdsvis nye blandt trafikanterne, og derfor kan der være god grund til at holde ekstra øje med de hurtigere cykler, og samtidig skal folk vænne sig til at manøvrere dem.
I perioden 2010-2012 skete der syv dødsulykker med el-cykler, hvilket svarer til ni procent af samtlige 78 ulykker med cyklister i samme periode. Det fremgår af Vejdirektoratets nye rapport Dødsulykker 2012, der har en temaanalyse af ulykker med cyklister.
LÆS OGSÅ: Artikel om elcykler i Motors e-magasin
Til sammenligning fremgår det af rapporten, at salget af el-cykler kun udgjorde 4,2 procent af alle solgte cykler i 2012, mens andelen var henholdsvis 3,5 procent og 2 procent i 2011 og 2010.
Kun ulykker blandt ældre
Blandt de syv dødsulykker med elcykler skete fire ved venstresving, hvor cyklisten drejede ind foran en medkørende, en højresvingsulykke, en parkeringsulykke samt en krydsningsulykke uden svingning.
De syv ulykker med el-cykler skete alle i dagslys. De fire ulykker skete på landet. Kun i én af de syv ulykker er det vurderet, at el-cyklisten ikke bidrog til ulykkens opståen. Her er der tale om en parkeringsulykke, hvor modparten åbnede døren op lige foran elcyklisten, der ikke kunne nå at undvige eller bremse.
Den yngste cyklist var 63 år, og de øvrige seks var mellem 81 år og 88 år. To af dem var mænd, og to af de syv kørte med cykelhjelm. Ingen af cyklisterne bremsede under ulykken, men intet tyder på, at hastigheder har haft betydning for ulykkerne.
LÆS MERE: Mange cykellygter svære at se
Ingen fejl på cyklerne
I to af ulykkerne er det nævnt i ulykkesrapporterne, at elcyklen som køretøj muligvis kan have haft indflydelse på ulykkens opståen.
”I den ene ulykke nævnes det, at det kan have haft betydning, at elcyklen fortsætter med at trække, når man stopper med at træde, hvilket kan komme bag på en uerfaren elcyklist. I den anden ulykke er der vidneudsagn, som tyder på, at cyklisten inden ulykken slingrede en del, som om denne ikke have fuld kontrol over elcyklen”, hedder det i rapporten.
Analysen påpeger, at ulykkerne skete pga. adfærden hos de ældre personer, der kørte på elcyklerne, og derfor ikke var knyttet til problemer omkring elcyklerne.