Audi fylder A7 med teknik og elegance

Anden generation af den femdørs coupé A7 Sportback får mærkets mere stramme designstil og kan - mod mérpris – fyldes med alverdens teknik. F.eks. kan man parkere bilen på afstand. Derimod er der ikke udsigt til selvkørende funktion.

Audi A7 er klar i anden generation.
Nyt om biler

Syv år er gået, siden Audi lancerede den unikke A7. Og nu er det blevet tid til en ny generation af den femdørs coupé.

Den nye A7 Sportback holder den elegante, langstrakte stil fra første generation, men har samtidig fået Audis opdaterede designstil, som blev lanceret med Prologue-konceptbilerne og A8. Det indebærer især store flader og skarpe kanter.

Markant er også de nye lygter. Særligt bagtil er fornyelsen til at få øje på med det smalle, tværgående lygtebånd mellem de to baglygter. Når bilen låses og låses op, udspilles et lille lysshow i lygtebåndet.

Knapper bliver til skærm

A7 bagfra.
Audi A7 Sportback er en næsten fem meter lang femdørs hatchback med coupéstil. Fotos: Audi

Også i kabinen er der synlig fornyelse. Afhængig af tilvalg er der op til tre store skærme: den traditionelle øverst på instrumentbordet til navigation mm. En 8,6 tommer skærm længere nede som betjeningspanel til bl.a. klimaanlægget, og som erstatter de hidtidige fysiske knapper. Og endelig muligheden for 12,3 tommer digitalt instrumenthus. Lidt besynderligt er denne finesse, som Audi kalder virtual cockpit, ikke gjort til standard.

Ydermere fås en fjerde ’skærm’ i form af head-up-display.

Alle motorvarianter har et ’mildt’ hybridsystem, der forbedrer brændstoføkonomien. I første omgang er motorprogrammet usædvanligt lille: en 3.0 V6 TFSI med 340 hk og 500 Nm. Den kører op til 14,7 km pr. liter benzin.

Baghjulene kan styre

Audi A7 Sportback for
A7 Sportback har fået design, der i princippet stammer fra konceptbilerne Prologue-konceptbilerne.

Som ekstraudstyr fås aktiv styring af baghjulene. De kan dreje op til fem grader og giver bedre køredynamik og mindre venderadius. Over 60 km/t. drejer baghjulene samme vej som forhjulene, mens de drejer modsat ved lav fart. Dermed reduceres vendediameteren med 1,1 m.

A7’eren får en lang række assistentsystemer, men tilsyneladende ikke muligheden for at køre selv på niveau 3, som A8 på et tidspunkt får.

A7 førerplads.
Førerpladsen i A7 Sportback er næsten helt elektronisk. Bemærk særligt den skråtstillede skærm nederst i midterkonsollen. De fysiske knapper til klimaanlæg mm. er forsvundet. 

En avanceret parkeringsassistent kan dog tilkøbes. Dermed kan man parkere bilen – inkl. muligheden for at køre den ind i en garage, mens man selv står udenfor.

Større akselafstand

Den nye A7 har stort set samme dimensioner som den hidtidige. Største ændring er akselafstand, der er vokset to cm. Bilen måler 4,97 m i længde, 2,93 m i akselafstand og 1,91 m i bredde. Højden er 1,42 m.

Bagsædepassagerer har fået mere plads til både knæ og hoved, siger Audi.

A7 lanceres i Tyskland til februar og i Danmark til ’foråret’.

Læs mere: Audi A8: ringenes herre