Bilejerne bliver mere tilfredse

Årets AutoIndex 2014 viser, at gennemsnittet for bilejernes vurdering af bil, forhandler og værksted er steget. Toyota ligger stadig i top, men der er udskiftninger i bunden.

Bilist

Bilerne bliver bare bedre. Det mener i hvert fald bilejerne, der tester holdbarheden og kørekomforten hver eneste dag. Alle bilmærker er gået frem i årets AutoIndex – lige på nær Alfa Romeo, der falder med 0,7 procent. Største højdespringer er Suzuki, Saab, Mazda og Chevrolet, der dog stadig ligger sidst. Generelt er der ikke sket mange forskydninger i klassementet ved vurderingen af bilen.

Bilejernes vurdering af bilen
Bilejernes vurdering af bilen

BLIV MEDLEM: Bliv medlem af FDM i tre måneder for 0 kr. 

Honda hopper frem

Anderledes ser det ud hos forhandlerne, hvor Honda er sprunget ni pladser frem til nummer syv og nu er i den bedste halvdel. Toyota er stadig på toppen med BMW og Mercedes-Benz efter sig. Mitsubishi og Saab er eneste mærker, der oplever tilbagegang blandt forhandlerne, og turbulente Saab er ikke overraskende røget helt i bund og afløser Alfa Romeo på sidstepladsen.

Bilejernes vurdering af forhandleren
Bilejernes vurdering af forhandleren

Lussing til Mitsubishi

Alfa Romeo lå også nederst i bilejernes vurdering af deres værksted sidste år, men mærket kommer også i denne kategori væk fra sidstepladsen, da Fiat går 1,3 procent tilbage. Det er ét blandt fem mærker, der oplever tilbagegang, og største lussing fra bilejerne får Mitsubishi. Størst fremgang opnår Suzuki, der også sidste år var nummer to og nu for alvor ånder Toyota på førstepladsen i nakken. Vurderingen af værkstederne er i øvrigt den del af undersøgelsen, hvor bilejerne gennemsnitligt er mest tilfredse.

Bilejernes vurdering af værkstedet
Bilejernes vurdering af værkstedet

LÆS MERE: Se vinderne af AutoIndex 2014

Sådan laves AutoIndex

I perioden januar til marts har flere end 36.000 danske privatbilejere besvaret flere end 120 spørgsmål om deres bils egenskaber samt forhandlerens og deres værksteds kompetencer. FDMs partner i AutoIndex, Loyalty Group, har indsamlet og bearbejdet svarene. Bilejerne angiver deres tilfredshed på en skala fra 1 til 7, der omregnes til indekspoint op til 1.000. Bilejernes tilfredshed med bilmærkerne er en sum af fire kategorier, der er vægtet således:

  • Bilens komfort og kvalitet: 40 %
  • Loyalitet over for bilmærket: 20%
  • Bilisternes tilfredshed stiger fra 2003 til i dag
    Bilisternes tilfredshed stiger fra 2003 til i dag
    Værkstedets kompetencer: 20 %
  • Forhandlerens kompetencer: 20 %