Danmarks første motorvej: fra 700 til 80.000 biler

Helsingørmotorvejen er nu udvidet fra fire til seks spor til Hørsholm. Det giver rimelig plads til 80.000 biler om dagen. Da vejen blev planlagt for 78 år siden, troede mand, der ville køre 700 biler.

Trafik

Hørsholmvejen hed vejen, da den under stor festivitas blev indviet i de kolde vintermåneder i 1956 som Danmarks første motorvej. Nu kender vi den som Helsingørmotorvejen.

12.000 biler kørte der i døgnet på Hørsholmvejen i 1956. Foto: Vejdurektoratet
12.000 biler kørte der i døgnet på Hørsholmvejen i 1956. Foto: Vejdurektoratet

Netop denne historiske vej er nu udvidet til seks spor, så de 80.000 daglige trafikanter har fine forhold og for det meste kan køre 110 km/t.

Helt anderledes så det ud, da vejen blev taget i brug i 1956 og ikke mindst, da anlægsarbejdet begyndte i 1938.

'Trafikstrøm paa 700 Biler'

'En ’Trafikstrøm paa 700 Biler pr. Døgn på Vejen,’ lød prognosen på i 1926 ifølge Amtsavisen reportage fra åbningen i 1956. 700 biler var da betragtet som et ’overvældende’ tal.

Amtsavisens reportage fra 1958.
Amtsavisens reportage fra 1958.
Perioden fra 1938 til 1956 var netop der, hvor motoriseringen af den danske trafik tog fart, og da trafikminister Kaj Lindberg og vejdirektør K. Bang indviede Hørsholmvejen, havde man en klar fornemmelse af, at trafikken ville blive på helt op mod 12.000 køretøjer i døgnet.

150 km/t.

Den 12 km lange motorvej, eller autostrada som man også sagde, måtte gennemkøres noget hurtigere end i dag. Vejen var nemlig bygget til ’Hastigheder omkring 150 km i timen.’ Og fartbegrænsing fandtes ikke.

Og sådan ser vejen ud i 2016. Foto: Vejdirektoratet
Og sådan ser vejen ud i 2016. Foto: Vejdirektoratet
Også på den ceremonielle del er der sket meget på 78 år. I 1938 var vejen flagsmykket og 300 gæster inviteret til en ’Forfriskning på Bellevue Strandhotel.’

Ved ministerindvielsen af den udvidede vej 26. august 2016, foregik det i et telt på en byggeplads. Og de fleste af de ca. 100 gæster var fra entreprenører, Vejdirektoratet selv og naboer.

SE OGSÅ: Værs'go': Helsingørmotorvej med færre propper