Hørsholmvejen hed vejen, da den under stor festivitas blev indviet i de kolde vintermåneder i 1956 som Danmarks første motorvej. Nu kender vi den som Helsingørmotorvejen.

Netop denne historiske vej er nu udvidet til seks spor, så de 80.000 daglige trafikanter har fine forhold og for det meste kan køre 110 km/t.
Helt anderledes så det ud, da vejen blev taget i brug i 1956 og ikke mindst, da anlægsarbejdet begyndte i 1938.
'Trafikstrøm paa 700 Biler'
'En ’Trafikstrøm paa 700 Biler pr. Døgn på Vejen,’ lød prognosen på i 1926 ifølge Amtsavisen reportage fra åbningen i 1956. 700 biler var da betragtet som et ’overvældende’ tal.

150 km/t.
Den 12 km lange motorvej, eller autostrada som man også sagde, måtte gennemkøres noget hurtigere end i dag. Vejen var nemlig bygget til ’Hastigheder omkring 150 km i timen.’ Og fartbegrænsing fandtes ikke.

Ved ministerindvielsen af den udvidede vej 26. august 2016, foregik det i et telt på en byggeplads. Og de fleste af de ca. 100 gæster var fra entreprenører, Vejdirektoratet selv og naboer.