Dansk rapport: Fodgængerairbag gavner

Fodgængere vil få god gavn af fodgængerairbags og mere ”fodgængervenlige” bilfronter, vurderer dansk havarikommission. Indtil videre er Volvo V40 helt ene om at have den udvendige luftpude.

Bilist

Det er blevet mindre slemt at blive ramt af en bil, hvis man er ”blød” trafikant. Nye biler skal have ”fodgængervenlige” frontpartier, og den udvikling har effekt, fastslår den første danske analyse af fodgænger-mod-bil.

I en ny rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, HVU, er 27 påkørsler af fodgængere undersøgt i detaljer, og otte af bilerne var så nye, at de er omfattet af skærpede EU-krav til bilfronter.

Aktiv motorhjem på Mercedes virker

Testorganisationen Euro NCAP har i en del år testet, hvor hårde eller bløde, bilers fronter er mod fodgængere. Det har tvunget bilproducenter til at give emnet højere opmærksomhed, end de forholdsvis moderate EU-regler kræver.
Testorganisationen Euro NCAP har i en del år testet, hvor hårde eller bløde, bilers fronter er mod fodgængere. Det har tvunget bilproducenter til at give emnet højere opmærksomhed, end de forholdsvis moderate EU-regler kræver.
Kun tre af disse ramte dog fodgængeren med fronten, i alle tre tilfælde Mercedes-Benz-taxier. De to havde tilmed ”aktiv motorhjelm”, som sprang op ved kollisionen med fodgængeren.Havarikommissionen vurderer, at de fodgængervenlige fronter medvirkede til at reducere skaderne.

LÆS MERE: Sjusk og uopmærksomhed skader fodgængere

Ud over at EU stiller krav til fodgængervenlighed, indgår det også i testorganisationen Euro NCAPs kollisionstest, og hvis ikke en bil får pæn score i den disciplin, kan den ikke opnå de eftertragtede, maksimale fem stjerner.

Det ser ud til have sat kraftig gang i udviklingen af mere ”bløde” fronter.

Airbag hjælper ved en ud af fire påkørsler

HVU har også vurderet, i hvor mange af de undersøgte ulykker en fodgængerairbag ville have haft effekt. I syv af de 27 ulykker blev fodgængeren ramt på en sådan måde og af de dele af karrosseriet, så en udvendig airbag sandsynligvis kunne have reduceret fodgængerens skader.

Det vil sige, at i 25 procent af alle fodgængerpåkørsler vil der være positiv effekt af en fodgængerairbag.

Kun Volvo har fodgængerairbag

Volvo V40 er indtil videre den eneste bil i verden med en sådan fodgængerairbag, og der var ingen V40 med i ulykkerne. Airbag’en dækker to hårde steder; området under forruden og de to forreste hjørnestolper.

Det er det danske firma Dancrash, der har lavet vurderingerne for havarikommissionen. Det er sket ved at se på, hvor på bilerne de 27 personer præcist blev ramt og sammenholdt det med de områder, der er blevet forbedret fra før og efter EU-lovgivningen.

LÆS MERE: Verdens første airbag til fodgængere

Thomas Wind fra Dancrash siger, at antallet af fodgængerulykker i materialet er alt for lille til også at vurdere, om der i praktisk er forskel på, om en ny bil f.eks. har fået tre eller fem stjerner i Euro NCPAs fodgængertest.

Dancrash har på samme måde undersøgt, hvor mange af fodgængeren, der ramte de hårde områder på en bil, hvor Volvos passageairbag typisk vil give beskyttelse.