Danskerne vil selv eje deres data i nye biler

Otte ud af ti danske bilister vil selv eje de data vores biler indsamler, viser undersøgelse. Men et lovgivningsmæssigt tomrum giver bilproducenterne frit spil for at udnytte data kommercielt. Problematisk, mener FDM, som efterlyser bedre forbrugerbeskyttelse på området.

Bilist

Danske bilister er blandt Europas mest skeptiske, hvad angår opsamlingen af data i nye biler. Det viser en ny undersøgelse foretaget af FDM i samarbejde med de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA.

Men der er næppe nogen vej uden om. For når forbrugerne fremover køber ny bil, vil de i stigende omfang være udstyret med en dataopsamlingsenhed, der tillader overvågning og indsamling af data om brug af bilen. Det kan være data såsom, hvor bilen kører, om der skiftes fører, og de sidste 100 steder, bilen har parkeret.

”Som bilejer skal man have retten til at afgøre, hvorvidt der skal opsamles data, og hvem der i givet fald får adgang til disse data. Så længe man fra politikernes side ikke har fundet en løsning, der sikrer forbrugerbeskyttelse på området, befinder de data sig i hænderne på bilproducenterne. Det bekymrer os,” siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.

Læs også: Din bil overvåger dig

Lovgivning efterlyses

Undersøgelsen viser, at mere end halvdelen af de adspurgte danskere efterlyser lovgivning på området, som i højere grad beskytter forbrugerne.

Derfor har FDM sammen med bilklubberne i Europa lanceret kampagnen ’My Car My Data’, som skal gøre de europæiske politikere opmærksomme på problemet med den manglende lovgivning på området.

”Udfordringen består ikke kun i, at bilen i praksis overvåger bilisten og sender data til producenterne, som har fri adgang til at sælge informationerne videre. Det er i lige så høj grad et spørgsmål om den enkelte bilists pengepung. For når bilproducenten ejer bilens informationer, giver det mulighed for eksempelvis at binde bilejeren til bilmærkets egne værksteder, og det kan koste forbrugeren dyrt,” forklarer Torben Lund Kudsk.

Allerede fra 2018 kan det blive en realitet for bilisterne, fordi alle nye bilmodeller skal være udstyret med det såkaldte eCall, hvor bilen selv kontakter alarmcentralen i tilfælde af en ulykke. Parallelt med det forventes bilproducenterne at installere løbende datakommunikation i bilerne.