Den dygtige kineser hænger slemt i bremsen

Kinesiske Qoros er udviklet i Europa og ville være første kineser med succes hos os. Men eksportplaner til Europa er lagt på is, og firmaet er i pengenød.

Nyt om biler

Det ligner endnu en gigantisk fuser. Kinesiske Qoros har opgivet Europa på ubestemt tid, topcheferne flygter og mærket kæmper med at overleve.

- Qoros har ingen penge, siger en tidligere ledende medarbejder i firmaet til Motor under Auto China-udstillingen.

Qoros viser en eldreven 3-model på udstillingen, men det er blot en prototype. Fotos: Torben Arent
Qoros viser en eldreven 3-model på udstillingen, men det er blot en prototype. Fotos: Torben Arent
Sammen med 200 andre – næsten alle udlændinge ansat i Shanghai-centret – blev han opsagt for et år siden.

Salget svigter totalt

Indtægterne svigter, for salget i Kina er stadig ikke kommet i omdrejninger efter introduktionen for to et halvt år siden. 14.000 biler solgte Qoros sidste år – langt under ambitionen på 150.000. Qoros har dermed kun en markedsandel i Kina på 0,08 procent.

Qoros er ellers delvist udviklet i Europa for at kunne sælges til europæere, og i 2014 kårede Euro NCAP Qoros 3 til den mest sikre bil i sin klasse.

Skulle være her nu

I foråret 2014 sagde mærkets daværende europæiske PR-ansvarlige for Europa til Motor:

- Vi vil være klar i Skandinavien om to år.

SE OGSÅ: Kineserbil kommer i 2016

Det skete ikke, og der er for tiden slet ingen planer om eksport til Europa. Tværtimod droppede Qoros i år for første gang Genève-udstillingen.

Amerikansk topchef gik

Qoros har fået opbygget et mindre net med store flotte forhandlere i Kina, men salget svigter.
Qoros har fået opbygget et mindre net med store flotte forhandlere i Kina, men salget svigter.
Et andet krisetegn er, at topchef Phil Murtaugh, en General Motors-veteran i Kina, forlod sin stilling i januar efter under et år på posten. En kineser har taget over.

Og på årets Beijing-udstilling har mærket ingen nye modeller ud over en elektrisk prototype-version af sin 3-model og en hensigtserklæring om at benytte teknologi fra svenske Freevalve.

SE OGSÅ: Svenskere vil revolutionere benzinmotoren

Kinesisk invasion aflyst

Heller ikke andre kendte kinesiske mærker ser ud til at være på vej til Europa.

Great Wall har med Haval-mærket længe haft ambitioner, men det nordiske firma med importøraftale har skrinlagt kineserne indtil videre.

BYD indgik importaftale med et dansk firma for ni år siden. Intet er sket. Statslige SAIC med kæmpemuskler, Rover-arv og Volkswagen- og GM-teknologi kan heller ikke slippe fri af Kinas tyngdefelt. Firmaets forsøg med MG-biler i Storbritannien blev en total fuser.