DS får nyt liv med 7 Crossback

Efter lang tids modeltørke tager DS Automobiles nu hul på anden fase af sit unge liv. Det sker med brask og bram – med crossover-modellen 7 Crossback. Heftig opladningshybrid kommer til.

Nyt om biler

Viva la France! Det mest franske af alle mærker, DS Automobiles, får nu nyt liv efter at have vegeteret i et par år på grund af krise og ny strategi i PSA-koncernen.

Og sikke et nyt liv. Den første model i anden bølge af DS-modeller, der debuterer på Genève-udstillingen, er en mellemstor SUV med avanceret teknologi og voldsomme præstationer i en kommende topmodel med hele tre motorer.

7 Crossback er DS' første helt nye model siden 2011. Umiddelbart og især på billeder virker bilen som endnu en mellemstor SUV, men ved nærmere eftersyn vinder designet. Særligt lige forfra virker den imposant. LED-lygterne vipper op og ned med lilla lys som en hilsen, når man låser bilen op. Fotos: Torben Arent
7 Crossback er DS' første helt nye model siden 2011. Umiddelbart og især på billeder virker bilen som endnu en mellemstor SUV, men ved nærmere eftersyn vinder designet. Særligt lige forfra virker den imposant. LED-lygterne vipper op og ned med lilla lys som en hilsen, når man låser bilen op. Fotos: Torben Arent
7 Crossback hedder modellen, som er den kun anden DS, der er skabt helt fra grunden som en DS og ikke afledt fra Citroën. Den hidtil nyeste model, den nu seks år gamle DS 5, er også selvstændig omend afledt af den gamle C4 Picasso.

Se alle Genève-nyhederne

DS 7 Crossback placerer sig med en længde på 4,57 meter i den øvre del af C-segmentets SUV-klasse. Her skal den primært konkurrere mod biler som Audi Q3, BMW X1 og Mini Countryman samt den kommende Volvo XC40.

PSA-koncernen, der også tæller Peugeot og Citroën samt formentlig snart Opel, erklærer, at al væsentlig ny teknologi først skal lanceres i luksusmærket DS.

Kan se huller i vejen

DS 7 Crossback har et markant bagparti med LED-lygtebåndet. Ellers er det især i kabinen at bilen vil skille sig ud med sin parisisk inspirerede luksus.
DS 7 Crossback har et markant bagparti med LED-lygtebåndet. Ellers er det især i kabinen at bilen vil skille sig ud med sin parisisk inspirerede luksus.
7 Crossback får bl.a. et system, der kan aflæse vejbanens beskaffenhed og nå at justere undervognen, så f.eks. stød fra huller ikke mærkes så meget.

Modellen får også fuldautomatisk parkering, nattesyn, adaptive LED-lygter og semi-selvkørende funktioner.

DS 7 Crossback lanceres i Europa i andet halvår af 2017 og bliver desuden en vigtig bil for DS i Kina. Senere, i 2019, kommer 7 Crossback i en hurtig og avanceret opladningshybrid kaldet E-Tense.

En 200 hestes benzinmotor arbejder sammen med to elmotorer, én for og en anden bag. De kan hver yde 80 kW (109 hk), dog maks. 90 kW (122 hk) på samme tid.

300 hk, 450 Nm

Summen af det hele går heller ikke ’op’, idet den samlede ydelse fra alle tre motorer er begrænset til 300 hk. Drejningsmomentet er op til 450 Nm i alt. Der er altså udsigt til en særdeles hurtig og stærk bil.

Gearet er en ottetrins automatgear, placeret mellem benzinmotoren og den forreste elmotor.

Batteriet er til den store side for en opladningshybrid, nemlig 13 kWh. Det rækker til officielt 60 km med benzinmotoren slukket.

Samme teknologi, men i mere afdæmpet form, kommer også til Peugeot og Citroën. F.eks. bliver det en undtagelse med to elmotorer.

SE OGSÅ: DS for fuld udblæsning