Salget af elbiler er næsten gået i stå i Danmark. Efter nogle år med stigning styrtdykkede salget fra 4.605 i 2015 til 1.369 sidste år. Dermed faldt salget til under en tredjedel.
Den væsentligste forklaring er dog frafaldet af det store Tesla-salg i 2015. Det år blev der indregistreret 2.738 Tesla’er, langt over halvdelen af det samlede salg. Ser man bort fra Tesla, blev nedgangen i elbilsalget kun 36 procent - fra 1.867 til 1.192.
Almindelige elbiler blev kun lidt dyrere
Den reelle prisstigning på mindre elbiler var da også ganske beskeden i første omgang. VW e-Up- faldt ligefrem en smule.
Heller ikke opladningshybriderne har det godt, selv om salget steg en smule. Der blev solgt 80 i 2014, 420 i 2015 og knap 550 i 2016.
Ud af de knap 1.400 elbiler stammer en tredjedel, 450 styks, fra én eneste handel. Det var delebilsfirmaet Green Mobility, der i efteråret fik indregistreret 450 Renault Zoe.
Nu fordobles afgiften
Tilbagegangen for elbiler skyldes de afgifter, som blev pålagt elbilerne fra januar 2016, påpeger brancheforeningen De Danske Bilimportører. Fra første januar i år er afgiften blevet fordoblet.
- Den tidligere afgiftsfritagelse fungerede ikke optimalt, og de nuværende afgifter fungerer heller ikke. Vi mener, at den eneste rigtige model er en samlet reform af afgifterne, siger direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Det er FDM helt enig i.
Bestanden af elbiler er vokset en smule. Mens der ved udgangen af 2014 var 2.906 elbiler på vejene og 7.832 ved udgangen af 2015, er tallet nu 8.430 elbiler.
Bedre elbiler i 2017
Her i 2017 sker der en betydelig forbedring elbilerne, som i mange tilfælde får øget deres rækkevidde ifølge EU-normen til mellem 300 og 400 km. Importørerne af elbiler er dog ikke synderligt optimistiske med at få øget salget.
SE OGSÅ: Hybridbiler stormer frem