Den populære SUV-klasse har fået ny duks. I hvert fald når det gælder sikkerheden.
Det viser den seneste test fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde, Euro NCAP, der tæller bare en bil, Range Rover Velar. Til gengæld består den store englænder med glans og kan ikke bare bryste sig af fem flotte Euro NCAP-stjerner men også at være blandt de mest sikre SUV-modeller.
Heller ikke når det gælder de ny vigtige sikkerhedssystemer, er der nogen smalle steder
Ikke mindst i kategorien ’voksensikkerhed’ overbeviser Range Rover Velar ved at opnå 93 % ud af 100 mulige.
Læs også: Velar: Range Rovers nye familiemedlem
Sikkerhedssystemer er standard
Heller ikke når det gælder de ny vigtige sikkerhedssystemer, er der nogen smalle steder. Range Rover Velar har både en linjevogter, fartbegrænser og automatisk nødbremse (AEB) som standard. Nødbremsen er - naturligvis - af den slags, der selv genkender og bremser for bløde trafikanter og scorede maksimum point i testen.
Læs også: Euro NCAP-dukse mangler vigtigt sikkerhedsudstyr
”SUV-klassen er en af de mest populære klasser. Derfor er det positivt at se, hvor højt sikkerhedsniveauet på de testede biler i denne klasse har været, siden Euro NCAP skærpede kravene i 2016,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
De fem Euro NCAP-stjerner til Range Rover Velar udløser i Danmark det nye sikkerhedsfradrag på 8.000 kroner, der blev vedtaget i forbindelse med den seneste omlægning af registreringsafgiften.