FDMs undersøgelse af betalingsparkering i landets største byer har vist, at et stigende antal kommuner slår sig på den lukrative forretning, det er at beskatte bilister, når bilen skal parkeres. I København er Borgerrepræsentationens store parkeringsplan netop trådt i kraft. Det betyder, at det nu døgnet rundt koster penge at parkere i størstedelen af København.
Betalingsparkering er korstog mod bilister
FDM må konstatere, at de københavnske politikere fortsætter deres korstog mod bilisterne i stedet for først at skabe alternativer. De pendlere der dagligt tager bilen ind til København, har typisk intet alternativ. Den nye p-ordning vil derfor kun fungere som en skatteskrue på 1.080 kr. for et parkeringsmånedskort uden garanti for en parkeringsplads.
Skjult skat
Spørgsmålet er, om p-betaling i København virkelig handler om at holde folk med bil væk fra byen, eller sandheden måske snarere er, at der, som FDM flere gange har påpeget, blot er tale om en skjult skat. I Kolding har borgmesteren blankt erkendt, at p-betalingen er en skjult skat og intet har at gøre med færdselshensyn.
Brud med skattestoppet
Netop spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om en skjult skat, kan vise sig at blive vigtigt for udviklingen. For nylig har flere politikere - ligesom FDM - meldt ud, at det ikke er holdbart at bruge parkering som en skjult skat. I et svar til Folketinget har trafikministeren understreget, at loven ikke giver kommunerne hjemmel til at opkræve p-betaling for at sikre et provenu.
Det er således også bemærkelsesværdigt, at de konservative skatte- og trafikordførere har henvendt sig til indenrigsministeren for at få sat en stopper for den kommunale guldgravning, når det gælder p-afgifterne. Ordførernes argument er, at der er tale om et brud med skattestoppet. Det skal bemærkes, at kommunerne er forpligtede til at aflevere halvdelen af p-afgiftsprovenuet til statskassen.
P-regler og infrastruktur skal sammentænkes
FDM kan ikke acceptere denne form for skjulte skatter. Det er en vigtig del af infrastrukturen at kunne parkere sin bil. Derfor er det nødvendigt at sammentænke p-regler med resten af infrastrukturen. Omkring hovedstaden er der et akut behov for en udbygning af p-pladser, men også for offentlige transportmidler.
Hvis flere pendlere skal undlade at tage bilen ind til byen, skal der være et reelt alternativ, dvs. p-pladser ved stationerne og gode, hurtige, kollektive forbindelser ind i centrum. Det handler om at fremme mobiliteten i samfundet – ikke hindre den.