FDM: Trafikmilliard spildes på marginale trængselstiltag

Ny trafikaftale gør det billigere at køre i kollektiv trafik - bare ikke i myldretiden. Uforståeligt, mener FDM.

Bilist

Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten er i dag blevet enige om fordelingen af den såkaldte trafikmilliard de næste fire år hentet fra øgede afgifter på demo- og leasingbiler. Trafikmilliarden udspringer af en trafikaftale 1. marts 2012, som kom i forlængelse af den kulsejlede betalingsring. Ønsket dengang var at afsætte penge til bedre og billigere kollektive trafik.

Konkret indeholder aftalen en yderligere subsidiering af den kollektive trafik i form af en takstnedsættelse uden for myldretiden, forlængelse af tilskud til ungdomskort og en forbedring af regionaltogstrafikken på Sjælland.

Takstnedsættelser

Ifølge den oprindelige aftaletekst skal takstnedsættelsen ske, så den får størst mulig effekt for passagerne. At taksnedsættelsen er gældende udenfor myldretiden, er for FDM derfor  uforståeligt. Hvis partierne ønsker at reducere trængslen i de større byer, har tiltaget ingen effekt. Aftalen flytter ikke bilister til den kollektive trafik i myldretiden, men gør det alene billigere at anvende den kollektive trafik midt på dagen.

Det er desuden alment kendt, at nedsættelse af billetprisen ikke får bilister over i den kollektive trafik. FDM så hellere et øget fokus på dækning, pålidelighed og regelmæssighed, som er langt vigtigere parametre.

Reelt betyder trafikaftalens indhold, at bilisternes penge endnu en gang ødsles væk på marginale tiltag i den kollektive trafik, der hverken løser de trængsels- eller miljøudfordringer i de større byer, der ellers var opdraget. Det finder FDM stærkt utilfredsstillende.

Cykelsuperstier

FDM glæder sig dog over et enkelt tiltag i aftalen. Der afsættes der 190 mio. kr. til cykelsuperstier i Odense, Aarhus og København. Denne del af aftalen viser en  bredere tilgang til mobilitet end blot den kollektive trafik, og at partierne også har taget et lille skridt i en mere miljøvenlig retning.