Årets absolut sidste test fra Euro NCAP omfatter de kommende udgaver af trillingebilerne Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller og Toyota Proace. Det er biler, der endnu ikke er til salg, da de først præsenteres på biludstillingen i Genève i marts, men Euro NCAP har allerede fået dem stillet til rådighed for at kortlægge bilernes sikkerhed.
Det er der – set fra bilproducenternes side – god grund til, idet Euro NCAP fra årsskiftet skærper dagenes lempeligere krav til denne type biler, som derved får sværere ved at opnå topkarakter.
Får fem stjerner
De tre biler - testet i Peugeot-udgaven - klarede de nuværende krav til topkarakter, og kan derfor allerede fra første salgsdag smykke sig med fem stjerner fra Euro NCAP. De tre biler er stort set identisk udstyret, og det er derfor kun en enkelt udgave, der er testet, og så er resultatet overført til de to andre.
I testen klarer bilerne sig hæderligt i frontaltesten og sidekollisionen, idet bilerne fra fabrikken er udstyret med både frontairbags, sideairbags og airbaggardiner.
Intet særligt sikkerhedsudstyr
Af øvrigt sikkerhedsudstyr er bilerne kun udstyret med antiudskridningssystemet ESC (lovpligtigt), selehuskere, selestrammere og selekraftbegrænsere, mens mere avanceret udstyr som linjevogter, automatisk nødbremse og skiltegenkendelse ikke findes som tilvalg til bilerne.
De nye biler er alle testet som personbiler med indbyggede bagsæder, og opnår derfor også point for at have en rimelig sikkerhed for børn i autostole mm. Denne del af testen er dog mindre relevant i Danmark, hvor denne biltype langt overvejende sælges som varevogne på gule nummerplader.
Varebilerne hedder som hidtil Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace.
De nye minibusser og varevogne ventes at komme til Danmark midt på året.
SE OGSÅ: Fransk-japansk trio barsler med minibus