Forsøgsordning med nødspor justeres

På strækninger, hvor der forsøgsvis må køres i nødsporet i myldretiden, har vejstriberne ind mod nødsporet hidtil været stiplede. En ændring i bekendtgørelsen gør det nu muligt at ændre vejstriberne til ubrudte linjer.

Trafik

Gennem de sidste par år har det været muligt at køre i nødsporet på en række motorvejsstrækninger. Det er en del af en forsøgsordning som løbende vurderes og justeres.

I evalueringen af forsøget har det vist sig, at en del trafikanter kører ulovligt i nødsporet, i perioder hvor det ikke er åbent. En mulig forklaring er, at trafikanterne ikke opfatter den nye punkterede kantlinje mellem vej og nødspor korrekt og derfor heller ikke placerer sig korrekt i forhold til denne.

Forsøg med kørsel i nødspor med traditionel ubrudt kantlinje Q 46
Forsøg med kørsel i nødspor med traditionel ubrudt kantlinje Q 46

Vejdirektoratet ønsker derfor, som en del af forsøget med kørsel i nødspor, at afprøve om en traditionel ubrudt kantlinje på strækningen vil mindske antallet af trafikanter, der kører ulovligt i nødsporet. 

Grunden til at du i fremtiden kan støde på både de stiplede linjer og de nye uafbrudte linjer er, at der forsat er tale om en forsøgsordning. 

Mindre forvirring

FDM hilser ændringen velkommen. I det oprindelige høringssvar påpegede FDM netop, at der kunne opstå forvirring med den stiplede linje.

LÆS OGSÅ: Analyse giver grønt lys for kørsel i nødspor