Franske bestsellere kører knapt så langt på literen

Stor virkelighedstest af Peugeot-, Citroën- og DS-modeller dokumenterer, at bilerne kører omkring 30 procent kortere på literen i forhold til de officielle tal. Alligevel markedsfører de danske importører bilerne med den udskældte EU-norm. Tæt på vildledning af forbrugerne, mener FDM.

Bilist

Mødet med virkeligheden er stadig hård ved PSA-koncernens biler. Det viser de seneste måleresultater fra samarbejdet mellem den franske bilproducent, der står bag bilmærkerne Citroën, Peugeot og DS, og miljøorganisationen Transport & Environment (T&E) og den franske naturorganisation FNE.

Som FDM tidligere har beskrevet, indledte parterne i 2015 et samarbejde om at lave mere retvisende forbrugsmålinger af PSA-koncernens biler i virkelig trafik.

Konkret er bilerne blevet testet på en rute i og omkring Paris bestående af by- (23 km), landevejs- (40 km) og motorvejskørsel (30 km). Undervejes opsamles bilens udstødningsgasser med særligt udstyr, der på den måde kan måle det nøjagtige brændstofforbrug.

LÆS OGSÅ: Forbrugstal rykker ud i virkeligheden

30 procent kortere på literen

Selvom PSA-koncernens egen test viser, at peugeot 1.6 BlueHDi motor i virkelig trafik kun kører 21.5 km/l opgav de på deres hjemmeside den indtil onsdag motoren til at køre mindst 27.8 km/.l
Selvom PSA-koncernens egen test viser, at peugeot 1.6 BlueHDi motor i virkelig trafik kun kører 21.5 km/l opgav de på deres hjemmeside den indtil onsdag motoren til at køre mindst 27.8 km/.l
De første målinger afslørede i marts 2016 en afvigelse på bilernes officielle forbrugstal, den såkaldte EU-norm, og i virkelig trafik på mellem 18 og 36 procent. Siden er i alt 58 forskellige bilmodeller blevet testet med samme resultat; Bilerne kører i gennemsnit godt 30 procent kortere på literen i forhold til den officielle norm.

Ifølge Transport & Environment er testen af de 58 biler nok til at estimere forbruget på 1.000 forskellige udgaver af koncernens bilmodeller.

LÆS OGSÅ: Tyvstart på realistiske forbrugstal

”Der er en stigende offentlig og politisk opmærksomhed omkring troværdigheden af bilers brændstofforbrug. Vi får også løbende henvendelser fra medlemmer, der har mere end svært ved at få deres bil til at køre så langt på literen, som producenten lover. Derfor er det som udgangspunkt positivt, at PSA-koncernen har valgt at lade deres egne biler teste, så forbrugerne får et mere retvisende billede af bilernes reelle forbrug. FDM mener dog, der er behov for en officielt godkendt test i stedet for, at bilproducenterne tester deres biler hver for sig,” siger advokat i FDM Abid Khan.

LÆS OGSÅ: Meget kortere på literen end lovet

FDM: På kanten af vildledning

I forbindelse med forbrugsmålingerne har PSA-koncernen samlet resultaterne på importørernes hjemmesider i foreløbig seks lande. Danmark er dog ikke blandt, og der er i det hele taget ingen information om de mere virkelighedstro forbrugstal på de danske importørers hjemmesider.

LÆS OGSÅ: Kontakt FDMs rådgivning

Efter FDM kontaktede Peugeot har den danske importør rettet teksten på sin hjemmeside, så det nu hedder, at den kan køre op til 33,3 km/l (ifølge EU norm).. Hvor langt motoren kører på litereni PSAs egen test fremgår stadig ikke.
Efter FDM kontaktede Peugeot har den danske importør rettet teksten på sin hjemmeside, så det nu hedder, at den kan køre op til 33,3 km/l (ifølge EU norm).. Hvor langt motoren kører på litereni PSAs egen test fremgår stadig ikke.
”Det undrer os, ligesom det undrer os, at Citroën og Peugeot fortsætter med at bruge de officielle forbrugstal i deres markedsføring – også i sammenhænge hvor det ikke fremgår, at der er tale om tal fra typegodkendelsens laboratorietest. Eksempelvis skriver de om en af deres dieselmotorer på deres hjemmeside, at den kører mindst 27,8 km/l, selvom deres egen test viser, at det reelle tal er 21,5 km/l. Det, mener vi, er på kanten af vildledning af forbrugerne. Derfor vil vi nu tage en ny dialog med PSA-koncernens danske importører og bede dem præcisere oplysningerne. Alternativt vil vi gå videre med sagen,” siger Abid Khan.

LÆS OGSÅ: Se T&Es seneste oversigt over PSA-forbrugstal (eksternt link)

Følger bare loven

Forelagt FDMs kritik melder Peugeot Danmark hus forbi.

”Når vi fastholder de officielle EU-normtal i vores markedsføring og på vores hjemmeside, er det fordi, at vi lovgivningsmæssigt er forpligtet til det. Skulle vi også til at oplyse, hvad bilerne ifølge vores egen test reelt kører, vil det blot forvirre forbrugerne,” siger PR- og informationschef i Peugeot Danmark, Hanne Langsig Sørensen, og henviser til, at andre bilproducenter kun fremhæver EU-normen i deres markedsføring.

Hun mener ikke, at det er et problem, at PSA-koncernen opererer med to slags forbrugstal, men vil dog undersøge, hvorvidt de virkelige tal også bør fremgå på Peugeot Danmarks hjemmeside.

”Jeg vil hellere vende skytset den anden vej mod de øvrige bilproducenter, som modsat os har valgt ikke at lave lignende test. Heller ikke selvom vi har indbudt dem til at deltage i vores,” siger hun.

LÆS OGSÅ: GM pyntede på brændstoftal

Peugeot har rettet hjemmeside

Efter FDMs henvendelse har Peugeot ændret teksten omkring den nævnte dieselmotor, så der nu står: ”Versionen med 1.6 BlueHDi 100 hk kører eksempelvis op til 33,3 km/l (ifølge EU norm).”

Også hos den danske Citroën-importør henviser man til kravet om at oplyse EU-normen, og ligesom hos Peugeot Danmark mener man, at brug af både EU-normen og PSA-koncernens egne forbrugstal vil forvirre forbrugerne, oplyser pressechef Trine Krastrup.

LÆS OGSÅ: EU truer med barske forbrugsmålinger