Frisk Qashqai klar til kamp

Nissan Qashqai får en større midtvejsoverhaling, der skal gøre den frisk til udfordringen fra de mange nye konkurrenter. Mild grad af selvkørende funktion bliver mulighed.

Nyt om biler

Tre et halvt år har den nuværende Nissan Qashqai været på banen, så det er blevet tid til en opfriskning og forbedring af den storsælgende crossover.

Den faceliftede Qashqai er Nissans nyhed på Genève-udstillingen, og danske kunder kan få bilen til august-september.

Den fornyede crossover ligner umiddelbart sig selv, men fronten er helt ny. Selv om det giver en frisk tone, er der også reelle grunde til fornyelsen. Det er med til at give mindre vind- og dækstøj, siger Nissan, der tilføjer, at også køredynamikken er forbedret.

Nu med 'Propilot'

Ved faceliftet kommer Nissan-logoet til at sidde på en baggrund af en plastplade. Det giver en visuel effekt, men der er også en teknisk årsag: den nye radar sidder beskyttet bag panelet. Foto: Torben Arent
Ved faceliftet kommer Nissan-logoet til at sidde på en baggrund af en plastplade. Det giver en visuel effekt, men der er også en teknisk årsag: den nye radar sidder beskyttet bag panelet. Foto: Torben Arent
En markant nyhed er indførslen af Propilot. Det er Nissans selvkørende teknologi, som med Qashqai kan tilkøbes i første generation. Den første Propilot gør ikke Qashqai særlig selvkørende. Bilen kan mindre end dagens premium-modeller, men det gør Qashqai til en af de mest ’selvkørende’ volumenbiler.

Nissan kalder det selv niveau 1 (niveau 0 er det laveste), men når teknologien om et-to år også kan skifte vognbane, når bilen op på niveau 2.

Tilvælger man første generation Propilot, kan bilen selv holde sig midt i vognen og holde passende afstand til forankørende. Det kan være en aflastning, særligt ved kørsel i kø og tæt trafik, men det er stadig hænderne på rattet og øjnene på vejen.

Adaptiv fartpilot muligt

Med ankomsten af Propilot kan Qashqai for første gang fås med adaptiv fartpilot.

Med den nye udgave af Qashqai bliver automatisk nødbremse nu standard på alle version i Europa fra og med det næstlaveste udstyrsniveau. I Danmark har nødbremse fra begyndelsen været standard i alle udgaver.

SE OGSÅ: Endnu bedre Nissan Qashqai

SE OGSÅ: Den store temasektion om Genève-udstillingen 2017