Hvis ikke du allerede har skruet bilens nummerplader fast, så er det ved at være tid til at få det gjort. Den 15. november træder bestemmelsen om fastgørelse af nummerplader nemlig i kraft, og så vil du kunne risikere en bøde på minimum 1000 kr., hvis politiet stopper dig.
En del mangler at fastgøre
Der er ikke umiddelbart officielle tal for, hvor mange der på nuværende tidspunkt har skruet nummerpladerne fast. Ved en uvidenskabelig optælling som FDM har foretaget medio september på Ikea’s parkeringsplads en fredag eftermiddag, havde en fjerdel af bilerne endnu ikke fastgjort pladerne. Tallet stemmer godt overens med en afstemning på FDMs hjemmeside, hvor 22 pct. (353 stemmer) oplyser, at de mangler at fastgøre nummerpladerne.
Metoder til fastgørelse
Bekendtgørelsens krav til fastgørelse af nummerplader er, at pladerne skal skrues fast med min. to skruer eller bolte. Efterfølgende klikkes en lille hætte i nummerpladens farve over skruerne eller boltene. Det er nemt selv at fastgøre nummerpladerne, så de opfylder bekendtgørelsens krav. FDM har denne guide, hvor du trin for trin kan se, hvordan du gør:
SE VIDEO: Sådan fastgør du selv nummerpladerne
Der er desuden en række andre godkendte metoder til at fastgøre nummerpladerne lovligt. Disse metoder er samlet på SKATs hjemmeside.
SE OGSÅ: Andre metoder på SKATs hjemmeside
Vær i god tid
Har du ikke mod på selv at skrue nummerpladerne fast, tilbyder mange værksteder og synssteder at gøre det mod betaling. Det kan være en god ide at booke tid allerede nu, da der kan forventes ekstra pres på i dagene op til, at bekendtgørelsen træder i kraft 15. november. Har du en leasing- eller firmabil, bør du kontakte udbyderen og aftale nærmere.
BOOK TID: Få hjælp til fastgørelse af nummerplader
Gælder person- og varevogne
Den nye bekendtgørelse om fastgørelse af nummerplader gælder kun for person- og varebiler. For øvrige køretøjer med nummerplader (campingvogne, trailere, teltvogne, autocampere, knallerter, motorcykler mv.) gælder, at du skal sikre, at nummerpladen er ”solidt monteret på dit køretøj”. FDM anbefaler dog, at du benytter samme metode for alle køretøjer, så du undgår, at en løsning måske ikke betragtes som ”solid”.