Her er Lynk & Co

Skabt i Sverige, bygget i Kina og solgt på nettet. Et nyt bilmærke skal få fat i de nye, digitale kunder, der ikke nødvendigvis vil eje bilen selv. Bag Lynk & Co står Volvo og Geely, og ambitionerne fejler bestemt ikke noget.

Nyt om biler

Det er ikke hver dag, vi kan byde et nyt bilmærke velkommen. Men 19. oktober rejste Motor til Gøteborg for at mødes med et helt nyt team af ledere, udviklingseksperter og designere, der tilsammen har skabt et nyt bilmærke, der skal fange de nye, unge bilister, der er børn af den digitale tidsalder.

 

Lynk & co 01 er en kompakt SUV på størrelse med en Nissan Qashqai - og den kommende Volvo XC40. Fotos: Lynk & co
Lynk & co 01 er en kompakt SUV på størrelse med en Nissan Qashqai - og den kommende Volvo XC40. Fotos: Lynk & co

Mærket har fået det spøjse navn ’Lynk & Co’. Betydningen er linked & connected, som igen relaterer sig til bilens avancerede opkobling til net, sky og brugere.

Lynk & Co er skabt i fællesskab af svenske Volvo og kinesiske Geely. De nye biler baserer sig på en stor del af netop Volvos kommende teknologi.

 

Lynk & Co 01

Den første model er allerede udviklet og hedder praktisk nok ’01’. Senere kommer 02, 03, 04 osv.

 

Lynk & co's biler fås i forskellige, færdige dsign- og udstyrsversioner. Her er det en 'City'.
Lynk & co's biler fås i forskellige, færdige dsign- og udstyrsversioner. Her er det en 'City'.

Bilerne er udviklet i en selvstændig og ny udviklingsafdeling ikke langt fra Volvos hovedkontor i Gøteborg, kaldet CEVT. Det er det selskab, der har udviklet den nye CMA-platform, som skal benyttes til Volvos kompakte modeller, til Lynk & Co og til Geely.

Produktionen skal ske i Kina, hvor salget begynder næste år. Europa inklusive Danmark nås kort efter.

 

 

Vil være premium

Ifølge teamet bag Lynk & Co er det ikke meningen, at det nye bilmærke skal være en kineserbil eller en lavpris-Volvo. Ambitionerne er meget større. Der tales om et premiummærke – altså et luksusmærke i stil med Volvo og de tyske bilmærker.

 

Der er ikke noget billig kineserbil over kabinen. Skærmen er standard i alle versioner, og opkobling er en vigtig del af mærkets identitet.
Der er ikke noget billig kineserbil over kabinen. Skærmen er standard i alle versioner, og opkobling er en vigtig del af mærkets identitet.

Det lyder som en stor mundfuld, men efter første kig på 01 må vi sige, at den ambition ikke er helt umulig at nå teknisk set. Alle biler får således overført Volvos høje sikkerhedsniveau med bl.a. nødbremse, der bremser for biler og fodgængere, adaptiv fartpilot, vognbanealarm og advarsel for biler i den blinde vinkel, ligesom sæder og øvrigt interiør er udviklet med udgangspunkt i Volvos kompetencer.

 

Der vil komme både tre- og firecylindrede benzindrevne udgaver og helt eller delvist elektriske udgaver med en nyudviklet syvtrins dobbeltkoblings-gearkasse.

Mest forbunde bil

Skærmen er vigtig i Lynk & Co. Bl.a. er det herfra, man styrer opkoblingen til internettet.
Skærmen er vigtig i Lynk & Co. Bl.a. er det herfra, man styrer opkoblingen til internettet.

Bilerne vil være koblet til internettet for at kunne tilbyde masser af information under kørslen. Lynk & Co betegner ’01’ som den mest opkoblede bil til dato, og alle systemer er lavet i ’Open Source’ for at kunne invitere udviklere til at komme med nye apps og andre ideer, som kan blive lagt ind i bilens systemer – på samme måde som man kan personalisere sin smartphone med nye apps og egne baggrunde.

 

 

Lynk & Co vil ikke blive solgt på vanlig vis med alenlange udstyrslister, men blive udbudt til salg i fire særlige designlinjer, der vil have hver sin profil.

Sælges på nettet

Alle Lynk-modeller kan fås med elektrisk drift, indtil videre i form af opladningshybrid.
Alle Lynk-modeller kan fås med elektrisk drift, indtil videre i form af opladningshybrid.

Traditionelle forhandlere skal man helle rikke vente at se. Det mellemled er for dyrt, mener Lynk & Co. Salget vil primært foregå fra en hjemmeside, men også fra enkelte store fabriksejede butikker – præcis som hos Tesla.

 

Lynk & Co mener det alvorligt, når de siger, at de vil være store. Præsentationen foregik over flere dage, først i Gøteborg, så i Berlin, over for udvalgte journalister fra hele verden, hvor alle dele af bilen og mærket blev præsenteret i detaljer.

SE OGSÅ: Volvo og Geely får fælles barn

 

Firehjulstræk fås til Lynk & Co.
Firehjulstræk fås til Lynk & Co.