Hr. Talisman i det rette dress

Renault viser nu Talisman som stationcar. Det er den version, der bliver vigtigst i Danmark.

Nyt om biler

Renault begynder snart på en frisk i firmabilsklassen. Det sker, når Talisman til foråret erstatter Laguna.

Talisman hører til blandt de større modeller i firmabilklassen. Fotos: Renault
Talisman hører til blandt de større modeller i firmabilklassen. Fotos: Renault
I sommer viste Renault Talisman som sedan, og nu hives klædet af den version, der forventes at blive den bedst sælgende, Talisman Sport Tourer. Navnet betyder her stationcar og benyttes i mere eller mindre samme stavemåde af adskillige andre bilmærker.

Sport Tourer har nøjagtig samme mål som sedanen, hvilket vil sige 4,86 meter lang, 1,87 meter bred, 1,46 meter høj og en akselafstand på 2,81 meter. Det gør den til en af de større i klassen.

Moderat bagageplads

Når det gælder bagageplads, ser det dog ud til, at stationcaren har mindre plads end sedanen ifølge de officielle mål, der for en stationcar/hatchback tæller op til rudekanten.

Talisman har en midterkonsol næsten magen til Espaces. Også en masse teknisk udstyr er identisk, idet begge modeller er baseret på Renault-Nissans store CMF-C/D-arkitektur.
Talisman har en midterkonsol næsten magen til Espaces. Også en masse teknisk udstyr er identisk, idet begge modeller er baseret på Renault-Nissans store CMF-C/D-arkitektur.
Mens der er plads til 608 liter i sedanen, må stationcaren nøjes med 572 liter bagage. Lægger man bagsæderne ned og stuver op til loftet, der plads til 1.700 liter.

Det umiddelbare paradoks med at en stationcar har mindre bagageplads end en sedan, præsterede Alfa allerede med 156.

Fem motorer

Motorudvalget svarer til sedanens: 150 og 200 hk benzin samt 110, 130 og 160 hk diesel.

I Europa er 54 procent af alle bilerne i firmabilsklassen stationcars, og i Danmark har vi en endnu større forkærlighed for stationcar-versioner.

SE OGSÅ: Renault Laguna bliver til Talisman