Jaguar og Land Rover sætter strøm til

CO2-udslippet fra bilerne skal ned, og det skal elmotorer i alle kommende modeller fra Jaguar og Land Rover hjælpe med til. Motor mødte manden bag den nye strategi.

Jaguar Land Rovers planer for elektrificerede biler.
Nyt om biler

Endnu et par bilmærker melder sig i rækken af producenter, der nu går over til eldrift i alle biler.

Jaguar og Land Rover vil fra 2020 udelukkende lancere nye bilmodeller med indbygget eldrift. I lighed med Volvo vil den britiske koncern kun sende nye bilmodeller på gaden, der har en eller anden form for eldrift.

SE OGSÅ: Volvo sætter strøm til samtlige biler  

Første elbil kommer næste år

Jaguar har markeret sin nye udmelding om kun at bygge elektrificerede biler i fremtiden med en ombygget udgave af den klassiske E-Type fra 1968.  Fotos: Jaguar
Jaguar har markeret sin nye udmelding om kun at bygge elektrificerede biler i fremtiden med en ombygget udgave af den klassiske E-Type fra 1968. Fotos: Jaguar

Første skridt på vejen mod den nye elektriske verden for Jaguar og Land Rover tages næste år, når Jaguar lancerer sin første batteridrevne elbil i form af i-Pace. Det er en helt ny, eldreven SUV med meget sportslige præstationer.

SE OGSÅ: Jaguar sætter strøm til

Jaguar markerede indgangen til den nye elektriske verden ved at præsentere en ombygget elektrisk udgave af den klassiske E-type fra 1968.

Her møder fortiden fremtiden, og tanken er, at ejere af den klassiske bilmodel vil kunne indlevere den til fabrikkens klassiske bilafdeling, hvor den ombygges til eldrift. Samtidig opgraderes instrumentbordet med digitalt instrumenthus, stor farvetrykskærm til navigation med mere. Prisen er formentlig over et par millioner – hvis du vel at mærke selv kommer med bilen.

Benzinmotoren er erstattet af en elmotor, og benzintanken er skiftet ud med et batteri. Ejere af en E-Type kan få sin bil ombygget hos Jaguar på lignende vis.
Benzinmotoren er erstattet af en elmotor, og benzintanken er skiftet ud med et batteri. Ejere af en E-Type kan få sin bil ombygget hos Jaguar på lignende vis.

Opladningshybrid næste skridt

Fra 2018 skal vi vente endnu et par år, før næste elektrificerede bil er på plads. Her står så en ny Jaguar og en ny Land Rover klar som opladningshybrider, hvor et mellemstort batteri og en elmotor hjælper til, så enten benzin- eller dieselmotoren får reduceret sit forbrug betydeligt.

Herudover vil mere traditionelle hybridudgaver dukke op og på den måde bringe de to bilmærker ind i den elektrificerede verden. 

Først i 2030 kører vi alle i elbiler

Instrumentbordet i den elektriske E-Type er også ombygget med digitalt instrumenthus og en stor skærm i midten til bl.a. navigation.
Instrumentbordet i den elektriske E-Type er også ombygget med digitalt instrumenthus og en stor skærm i midten til bl.a. navigation.

Det er i første omgang kun de helt nye modeller, der er omfattet af meldingen om, at alle biler er elektrificeret fra 2020.

Eksisterende modeller vil fortsætte med den teknik, vi kender, men nogle af dem vil få den nye hybridteknik installeret i forbindelse med et facelift. Det fortæller Jaguar/Land Rovers designdirektør, Ian Callum til Motor, da vi beder om en uddybning af den nye udmelding.

Han fortæller også, at han vurderer, at vi skal helt hen til 2030 før vi udelukkende har batteridrevne elbiler i programmet. Indtil da vil vi se en blanding af elbiler, hybridbiler og opladningshybrider i de fleste modeller. Årsagen er den simple, at Jaguar og Land Rover vurderer, at batteriernes kapacitet først på det tidspunkt er tilstrækkelig til de store biler.

Ian Callum er ansvarlig for designet af de fremtidige biler fra Jaguar og Land Rover. Til Motor beretter han, at dieselbilen ikke er død, at vi skal vente til 2030, før elbilen for alvor bryder igennem og at både Jaguar og Land Rover fra 2020 udelukkende vil lancere nye biler med hel eller delvis eldrift.
Ian Callum er ansvarlig for designet af de fremtidige biler fra Jaguar og Land Rover. Til Motor beretter han, at dieselbilen ikke er død, at vi skal vente til 2030, før elbilen for alvor bryder igennem og at både Jaguar og Land Rover fra 2020 udelukkende vil lancere nye biler med hel eller delvis eldrift.

Diesel er ikke død

Ian Callum kunne i øvrigt fortælle, at dieselbiler vil fortsætte mange år endnu. Dem, der har dømt diesel ude, har efter hans mening ikke forstået dieselmotorens vigtige rolle i kampen om at reducere bilernes udslip af CO2.

Bilfabrikkerne har alle forpligtet sig til at reducere bilernes gennemsnitlige udslip af CO2 til et ret lavt niveau, der kun kan nås, hvis man fortsat sælger en vis portion dieselbiler, der notorisk er mere CO2-venlige end benzinbiler. Og da dieselbiler og benzinbiler inden længe skal overholde stort set samme grænseværdi for udledninger af skadelige stoffer, giver det ifølge den britiske chef ingen mening at betragte benzinbilen som en mere ren bil end dieselbilen.

I det lys fortsætter både Jaguar og Land Rover med at udvikle dieselmotoren i mange år endnu.