Både FDM og alle andre dækeksperter har i årevis rådet bilejere til at skifte dækkene ud, når der er tre mm mønster tilbage. Dette selv om loven tillader, at man kører videre, til der kun er 1,6 mm tilbage.
Årsagen til de velmenende råd er at sikre, at man har tilstrækkeligt vejgreb under alle kørselsforhold.
Michelin: slidt dækket længere ned
Nu udfordrer den store franske dækproducent Michelin – noget overraskende – disse råd. En undersøgelse – udført af Michelin - af en lang række dæk fra både Michelin og andre dækproducenter viser, at der ofte er større forskel på dækkenes egenskaber afhængig af dækkets kvalitet, end forskellen mellem et godt dæk, der er nyt eller slidt ned til lovens mindstegrænse.
Med andre ord kan det være mere sikkert at købe et godt dæk og slide det helt ned til lovens minimum, end at købe et dårligt dæk, og så følge de gængse råd om at skifte ved tre millimeter.
Fordele på tør vej
Det er udelukkende på våd vej, at man kan opleve, at dækket mister noget af sit vejgreb, når det slides ned. På tør vej bliver det derimod lidt bedre med tiden, og et næsten nedslidt dæk bremser således op til 20 procent kortere end et nyt dæk på tør vej.
Også rullemodstanden falder i takt med at dækket slides, og det betyder, at bilens brændstoføkonomi forbedres en smule, når man kører på slidte dæk i forhold til nye. Også reduktionen i rullemodstand er omkring de 20 procent.
Derudover er op til 20 procent flere km i dækket, hvis man venter med at skifte det, til det er slidt ned til lovens minimumskrav på de 1,6 mm.
Handler om penge og miljø
Resultaterne fra den nye undersøgelse får Michelin til at regne på, hvad det vil betyde, hvis alle bilejere kører lidt længere på dækkene. Og det er ikke småting, man kan spare.
Man skal selvsagt købe færre dæk, men også udgifter til dækskifte bliver mindre. For den private bilejer er besparelsen nok ikke altafgørende, men for store flådeejere, der styrer tusindvis af biler, kan den nye strategi medføre store besparelser i driften.
Michelin anslår, at man alene i Europa kan spare verden for et udslip på ni mio. ton CO2, idet vi bruger 128 mio. færre dæk ved at køre længere på dækkene inden de skiftes. For forbrugerne anslås det, at de samlede besparelser for de europæiske bilejere vil andrage 45 mia. kr.
FDM: Mønsterdybden er fortsat vigtig
Endnu har de nye resultater ikke fået FDM til at ændre anbefalingen af, hvornår man skal skifte dæk.
For nok viser undersøgelsen, at forskellen mellem gode og dårlige dæk kan være større end forskellen mellem nye og slidte dæk., men selv for de bedste dæk er der stadig markant længere bremselængder på våd vej, når dækket er slidt, end når det er nyt.
Stor forskel på gode og dårlige dæk
Det er derfor vigtigt at holde øje med dækkets slidtilstand. Til gengæld viser undersøgelsen, at der er meget store forskelle på gode og dårlige dæk, og derfor anbefaler FDM at man orienterer sig om dækkenes egenskaber i for eksempel de dæktest, FDM gennemfører hvert år. Her finder man ofte discountdæk fra typisk Østen, som udviser store svagheder på våd vej. Og det er her, man skal være forsigtig med at købe billigt.
FDM vil dog studere resultaterne nærmere og vil sammen med øvrige europæiske bilklubber overveje, om den nye viden giver anledning til at ændre anbefalingerne til, hvornår man som bilejer bør udskifte sine dæk.