Nissans elektriske Leaf tager et stort spring fremad i anden generation, som lanceres i Europa lige efter nytår.
Alene designet signalerer gennemgribende fornyelse. Som en konceptforløber har antydet, er designet blevet mere skarpt og modent i forhold til dagens tegneserie-stil med meget runde former og kraftige effekter.Den første Leaf havde behov for at fortælle højt og tydeligt, at den var anderledes, at den var en elbilbil. Det behov er ikke så påtrængende mere.
SE OGSÅ: Første glimt viser skarpere Leaf
378 km på en opladning
Markant er, at rækkevidden øges med 50 procent. Mens den nuværende model med det største batteri har en officiel rækkevidde på 250 km, øges det nu til officielt 378 km.
Det sker ved at øge batteriet fra 30 til 40 kWh. Det er en forøgelse på ’kun’ 33 procent, så den meget større rækkevidde skyldes mere end et større batteri.
Ekstra stort batteri mod merpris
Et endnu større batteri bliver en mulighed senere i 2018, oplyser Nissan - i kombination med en kraftigere motor.
Motoren i den nye Leaf har ellers i standardudgaven får hævet ydelsen fra 80 kW (109 hk) til 110 kW (150 hk). Det må give markant bedre præstationer, om end Nissan ikke siger noget om en eventuelt vægtforøgelse.
Delvist selvkørende på motorvej
Den nye Leaf bliver også delvist selvkørende. Nissans Propilot giver førerassistance ved at selv at klare kørsel i en vognbane på motorvej. Føreren skal dog stadig have øjnene på vejen og hænderne på rattet, og denne første udgave af Propilot er mindre avanceret end luksusmærkerne i dag tilbyder.
Propilot, som næppe bliver standardudstyr, indeholder en anden teknologi kaldet Propilot Park, der ’vil ændre vores syn på parkering,’ siger Nissan.
Når systemet aktiveres, overtager teknikken styring, acceleration, opbremsning og gearskift og parkerer helt automatisk i en parkeringsbås.
SE OGSÅ: Ny Nissan kan pakere selv
Alt klares med speederen
Den nye Leaf udstyres desuden med ’e-Pedal’. Den giver førerne mulighed for at starte, accelerere, decelerere og standse ved blot ved at justere trykket på speederen. Bremsepedalen skal stadig bruges til hårde opbremsninger.
Anden generation Leaf har stort samme størrelse som den første. Længden er blot øget tre cm, bredden to cm, og højden er reduceret med to. Akselafstanden er uændret.
Ikke i Frankfurt
Selv om Leaf er blevet afsløret en uge før den store IAA-udstilling åbner i Frankfurt, vil man ikke kunne se bilen der. Nissan deltager nemlig ikke på Frankfurt-messen.