Det er blevet dyrere for danske familier at købe en bil, der passer til deres behov. De høje danske bilafgifter betyder nemlig, at mange må købe brugte firmabiler, der ofte har været leaset. Selskaberne sender nemlig i høj grad disse modeller ud af landet efter endt leasing.
Det betyder, at efterspørgslen på de større familiebiler som Ford Mondeo de senere år har været langt større end udbuddet, hvilket har været med til at presse prisen op.
”Det er velkendt, at leasingselskaberne efter endt leasingperiode kan styre udbuddet af større brugte biler herhjemme. Ved kun at sende et begrænset antal biler ud på brugtmarkedet kan de holde prisen oppe i Danmark og sælge resten i de øvrige europæiske lande. Det rammer særligt de lidt større familiebiler, som de færreste forbrugere har råd til at købe fra nye,” forklarer FDMs forbrugerøkonom, Allan Skytte Christensen.
LÆS OGSÅ: Skal du privatlease eller købe?
Underudbud af store biler
Også hos brugtbilsportalen Bilbasen har man noteret sig, at efterspørgslen på de større biler ikke matcher udbuddet.
Af Bilbasens egen udbudsindikator fremgår det således, at der er et underudbud på henholdsvis 84 og 82 på MPV’er og biler i firmabilsklassen som Ford Mondeo. Den ideelle balance mellem udbud og efterspørgsel er 100.
Til sammenligning er der et overudbud af brugte mikrobiler på 120 og minibiler på 107.
LÆS OGSÅ: Guide til trygt bilkøb
”Leasingselskaber er jo også købmænd, som sørger for at balancere markedet, så de ikke sætter flere leasingbiler til salg i eksempelvis Danmark, end at de kan holde priserne oppe. Faktisk får de i dag en relativ høj pris på de biler, de sender ud på det danske brugtmarked,” siger markedsanalytiker hos Bilbasen, Jan Lang.
SE VIDEO: Hvad koster det at lease?
Leasingselskaber dikterer prisen
FDM mener, at hele problematikken illustrerer behovet for en afgiftsomlægning. Den vil give danskerne råd til at købe de biler, de rent faktisk har brug for og ikke skal betale overpris for en tre-fire år gammel bil, fordi leasingselskaber har mulighed for at købe bilerne på andre vilkår end almindelige danskere.
”Set fra et forbrugermæssigt synspunkt er det problematisk, at få leasingselskaber sidder på så stor en andel af de store biler og suverænt kan bestemme, om bilerne skal sendes ud af landet eller sælges som brugte biler. Reelt betyder det, at de dermed kan diktere prisen,” siger Allan Skytte Christensen og fortsætter:
”Der er jo ikke tale om luksuriøse nichebiler, men ganske almindelige biler, som børnefamilier i landene omkring os har råd til at købe fra ny. Sådan bør det også være herhjemme.”