Efter syv år fornyes Nissan Qashqai, der kombinerer personbilens komfort med firehjulstrækkerens høje siddeposition. Den nye udgave fortsætter med at flytte grænser for indretning og teknik.
Af
Søren W. Rasmussen
Nyt om biler
Nissan Qashqai kommer efter nytår i denne fornyede udgave med smart design og smart indretning.
Nissan Qashqai grundlagde med sin kombination af firehjulstrækkerens høje siddeposition og personbilens komfort nærmest en ny biltype, da den kom frem for syv år siden. Nu er det tid til en fornyelse, og så er det altid spændende at se ,om 2’eren er lige så vellykket som den første.
Den gamle solgte i over to mio. eksemplarer, og er i øjeblikket den største succes for Nissan i nyere tid. Og bilklassen vokser fortsat i hele Europa.
Hvis vi begynder med det ydre, så kan vi konstatere, at selv om bilen er blevet et par cm lavere, så er det lykkedes at fastholde en opbygning, der giver en god og høj siddeposition.
Instrumentbordet har fået et gevaldigt kvalitetsløft i materialer og indretning. Man sidder godt bag rattet, og mellem forsæderne er der god plads til kaffekopper, småting og mobiltelefoner.
Bilen er til gengæld blevet et par cm bredere, ligesom længden er øget med ca. fem cm, og det har skabt gode pladsforhold inde i bilen.
Der er LED-lygter bagtil, og foran kan man tilkøbe LED-forlygter, som anvender den nye teknik i alle funktionerne. De erstatter xenon-lamperne, der på den måde må se en udfasning i øjnene. Designet er generelt peppet op med mere friske linjer, der får forgængeren til at se gammel ud.
Masser af sikkerhedsudstyr
Nissan Qashqai er første bil fra Nissan, der fås med en så omfattende pakke af sikkerhedsudstyr.
Bagsædet er overraskende rummeligt, og selv voksne får fin plads til fødder og hoved.
Det er endnu uklart, hvor meget der bliver standard, men i hvert fald topmodellen vil have automatisk nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel og advarsel, hvis man er på vej ud over kantlinjerne.
Forlygterne blænder selv op og ned, når man møder modkørende og et kamera i forruden aflæser vejskiltene, man passerer, så man kan se dem i et display i instrumenthuset. Man kan desuden bestille bilen med en avanceret parkeringsassistent, der parkerer bilen for dig enten på langs eller på tværs af vejen, og et avanceret multimedieanlæg har kontakt til telefon, internet, radio og meget andet.
Økonomiske motorer
Bagagerummet er velindrettet med en fleksibel bund og en hattehylde, der kan placeres under gulvet.
På tekniksiden vil de fleste udgaver være forsynet med forhjulstræk, men firehjulstræk kan fås i topudgaverne.
Motorprogrammet omfatter fire motorer, der alle er med turbo. Mindste benziner er en firecylindret 1.2er med 115 hk, mens en 1.6-liters med 150 hk er topmodel. På dieselsiden er der valg mellem en 1.5er med 110 hk eller en 1.6er med 130 hk.
Den mest økonomiske er 1.5eren, som på papiret kører 26,3 km pr. liter. Der er seks manuelle gear i alle udgaver som standard, men enkelte versioner kan bestilles med et nyudviklet trinløst automatgear.
Som ekstraudstyr kan bilen leveres med LED-forlygter. Her er alle traditionelle lyskilder udskiftet med lysdioder.
Nissan Qashqai har hidtil været at finde i en kort og lang udgave, men denne nye version kommer kun i denne ene udgave med fem siddepladser og et stort bagagerum med smart indretning. Der er tre udstyrsniveauer, og holder de første meldinger om stabile priser, ventes den billigste udgave at kunne fås fra ca. 225.000 kroner, når den når de danske forhandlere i begyndelsen af 2014.
Nissan Qashqai er i øjeblikket den vigtigste bil for det japanske mærke, og det var derfor selveste øverste direktør for Nissan, Carlos Ghosn, der præsenterede bilen for verdenspressen i London.1.6 Diesel – 4 cyl. – 130 hk – 20,4 km/l