En epoke sluttede 1. august 2017. General Motors salg af Opel (og Vauxhall) gik endeligt igennem den dag, og dermed er det tyske mærke på europæiske hænder efter 88 års GM-ejerskab.
Den nye ejer er franske PSA Group, der står bag Peugeot, Citroën og DS Automobiles. Med indlemmelsen af Opel bliver koncernen Europas næststørste med ca. 17 procent markedsandel – langt efter Volkswagen og lige foran den hidtidige to’er, Renault.
SE OGSÅ: Opel opsluges af Peugeot-Citroën

Ifølge PSAs koncernchef bevarer mærkerne deres identitet:
- Opel forbliver tysk og Vauxhall britisk. De supplerer vores bestående portfolie med de franske mærker Peugeot, Citroën og DS Automobiles perfekt. Det skaber en europæisk mester, erklærer PSA-chef Carlos Tavares.
Samarbejdet var begyndt
Samarbejdet kan allerede ses på de to nye Opel-modeller, Crossland X og Grandland X, der baserer sig på PSA-platforme og har PSA-motorer, mens design, indretning og køreegenskaber generelt er Opels. Fællesskabet skyldes, at GM og PSA indgik samarbejde om en række biler for fem år siden.
SE OGSÅ: Opel forlover sig med Peugeot-Citroën
Fra Opel i Danmark, der er i gang med sin største produktoffensiv nogensinde, lyder det, at alt indtil videre er ’business as usual’.
Teknik skal deles
Men på sigt sker der store forandringer, selv om Opel givetvis fortsætter med egne forhandlere og over for kunderne fremstå som i dag.
SE OGSÅ: Bliver Opel til en Citroën?
Om tre måneder skal Opels nye strategi ligge fast. Når den er offentliggjort, ved vi mere om, hvilke modeller, Opel skal have i fremtiden, og hvilken profil, mærket skal have.
Skift i varevogne
ælder varevogne, sker der givetvis et større skifte. Opel får i dag sine større varevogne fra Renault, men i fremtiden bliver det givetvis Peugeot og Citroën, som skal være leverandør.
Allerede næste år går den lille Combo fra at være Fiat-baseret til at være et fælles barn med Peugeot-Citroën.
SE OGSÅ: Opels chef vil ikke væfre fransk
Op til den franske overtagelse har Opel-firmaet skiftet navn fra Adam Opel til Opel Automobile.
Måske også i Danmark
I Danmark importeres Peugeot, Citroën og DS af det private firma Interdan, mens Opel distribueres af et datterselskab til Opel. Det kan der muligvis blive ændret på. Interdan var allerede i marts, da købet blev annonceret, i kontakt med PSA om Opel-agenturet.
Om Opel også i Danmark kommer ind i den franske familie, er indtil videre helt uvist.
Et skifte i importør får som udgangspunkt ingen betydning for kunderne.
Gem