Nu er Opel europæisk ejet

Opel er nu i familie med Peugeot, Citroën og DS. Pr. 1. august er Opel officielt indlemmet i franske PSA Group. Dermed er 88 års amerikansk ejerskab slut.

Nyt om biler

En epoke sluttede 1. august 2017. General Motors salg af Opel (og Vauxhall) gik endeligt igennem den dag, og dermed er det tyske mærke på europæiske hænder efter 88 års GM-ejerskab.

Den nye ejer er franske PSA Group, der står bag Peugeot, Citroën og DS Automobiles. Med indlemmelsen af Opel bliver koncernen Europas næststørste med ca. 17 procent markedsandel – langt efter Volkswagen og lige foran den hidtidige to’er, Renault.

SE OGSÅ: Opel opsluges af Peugeot-Citroën

På lige præcis overtagelsesdagen 1. august viste Opel sin nye Grandland X frem i Danmark for første gang. Meget symbolsk er bilen resultatet af det samarbejde, GM og PSA indledte for ca. fem år siden. Grandland X baserer sig i vid udstrækning på Peugeot 3008. Foto: Torben Arent
På lige præcis overtagelsesdagen 1. august viste Opel sin nye Grandland X frem i Danmark for første gang. Meget symbolsk er bilen resultatet af det samarbejde, GM og PSA indledte for ca. fem år siden. Grandland X baserer sig i vid udstrækning på Peugeot 3008. Foto: Torben Arent
Hvad det kommer til at betyde for Opels biler, er uvist. Men en betydelig deling af komponenter og teknologi kommer med sikkerhed til at ske – og det bliver generelt PSAs teknologi, der kommer til at dominere.

Ifølge PSAs koncernchef bevarer mærkerne deres identitet:

- Opel forbliver tysk og Vauxhall britisk. De supplerer vores bestående portfolie med de franske mærker Peugeot, Citroën og DS Automobiles perfekt. Det skaber en europæisk mester, erklærer PSA-chef Carlos Tavares.

Samarbejdet var begyndt

Samarbejdet kan allerede ses på de to nye Opel-modeller, Crossland X og Grandland X, der baserer sig på PSA-platforme og har PSA-motorer, mens design, indretning og køreegenskaber generelt er Opels. Fællesskabet skyldes, at GM og PSA indgik samarbejde om en række biler for fem år siden.

SE OGSÅ: Opel forlover sig med Peugeot-Citroën

Fra Opel i Danmark, der er i gang med sin største produktoffensiv nogensinde, lyder det, at alt indtil videre er ’business as usual’.

Teknik skal deles

Men på sigt sker der store forandringer, selv om Opel givetvis fortsætter med egne forhandlere og over for kunderne fremstå som i dag.

SE OGSÅ: Bliver Opel til en Citroën?

Om tre måneder skal Opels nye strategi ligge fast. Når den er offentliggjort, ved vi mere om, hvilke modeller, Opel skal have i fremtiden, og hvilken profil, mærket skal have.

Skift i varevogne

ælder varevogne, sker der givetvis et større skifte. Opel får i dag sine større varevogne fra Renault, men i fremtiden bliver det givetvis Peugeot og Citroën, som skal være leverandør.

Allerede næste år går den lille Combo fra at være Fiat-baseret til at være et fælles barn med Peugeot-Citroën.

SE OGSÅ: Opels chef vil ikke væfre fransk

Op til den franske overtagelse har Opel-firmaet skiftet navn fra Adam Opel til Opel Automobile.

Måske også i Danmark

I Danmark importeres Peugeot, Citroën og DS af  det private firma Interdan, mens Opel distribueres af et datterselskab til Opel. Det kan der muligvis blive ændret på. Interdan var allerede i marts, da købet blev annonceret, i kontakt med PSA om Opel-agenturet.

Om Opel også i Danmark kommer ind i den franske familie, er indtil videre helt uvist.

Et skifte i importør får som udgangspunkt ingen betydning for kunderne.

 

 

 

Gem