Der er tale om en helt ny generation af A4, og den er bygget på en ny platform, hvor kun 10 procent af komponenterne er hentet fra eksisterende modeller.
Den bliver niende generation af Audi 80/A4, og siden første model så dagens lys i 1972 er der solgt 12 mio. eksemplarer.
I denne nye udgave er designet udvendigt strammet op i betydelig grad, indvendigt er kabinen gjort mere rummelig og mere lækker, og under skallen er ny teknik kommet til for at gøre bilen mere økonomisk, mindre forurenende, mere sikker og ikke mindst mere komfortabel.
Motor har gennemgået bilen i alle detaljer og giver her et indblik i alle nyhederne i den bil, der ventes at køre med fuld fart ind på en topplacering på listen over danske firmabiler i luksusklassen, hvor de nærmeste konkurrenter er BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse.
Designet er stramt
Fronten af en bil er med til at fastlægge en bils identitet, og Audi A4 sætter ikke sit lys under en skæppe. Den store grill er blevet mere kantet at se på, men lægger sig så tæt op ad de største Audi-modeller, at det i forbifarten kan være svært at afgøre, hvilken bil der er tale om.
Motorhjelmen er ført ud til hjørnerne af bilen, og den uundgåelige samling mellem motorhjelm og forskærme er skjult under en lille design-kant, der på flot vis løber hele vejen rundt om bilen. Lygterne er både for og bag med til at understrege designet, og særligt i udgaverne med LED-teknik får det bilen til at se skarp ud.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af BMW 3-serie
Den nye Audi A4 kommer både som sedan og stationcar, og de deler samme platform. Overalt er der gjort mange tiltag for at gøre bilen så vindglat som muligt, og bedste udgave sætter derfor Audi-rekord med en luftmodstandskoefficient på bare 0,23. Det er ekstremt lavt og en af forklaringerne på bilens lave brændstofforbrug.
Den mest økonomiske udgave kører således 27 km pr. liter, hvilket bringer udslippet af CO2 helt ned på 94 gram pr. km.
Vokset på alle leder
Den nye Audi A4 er blevet 25 mm længere, 16 mm bredere og har en 12 mm længere akselafstand end forgængeren. Det giver forbløffende gode resultater inde i kabinen, hvor en voksen nu let finder plads på bagsædet i begge versioner.
Også fortil er pladsen fin, mens den midterste bagsædeplads er stærkt generet af bilens store kardantunnel, der skal bruges i biler med firehjulstræk.
Karrosseriet er bygget på samme platform som den enorme Audi Q7, men til dette brug er målene skaleret en del ned. Vægten er reduceret med op til 120 kg, men det skyldes ikke udpræget brug af aluminium – Audi A4 er stort set kun bygget af i galvaniseret stål.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mercedes-Benz C-klasse
Bagagerummet er stort i alle versioner, og rummer 480 liter i sedanen og 505 liter i stationcaren. I sidstnævnte kan bagsædet altid foldes ned i tre dele, mens det er ekstraudstyr i sedanen – eller det der hos Audi hedder Limousine.
Højere ydelser, mindre forbrug
Under skallen finder vi en drivlinje, der baserer sig på en af syv forskellige motorer – tre benzinere og fire dieseludgaver. Benzinmotorerne fås i begyndelsen kun med dobbeltkoblingsgearkassen s tronic, mens dieseludgaverne kan leveres med enten en manuel sekstrins gearkasse eller en syvtrins s tronic.
Topudgaven med den største dieseludgave har altid et 8-trins traditionelt automatgear samt firehjulstrækket Quattro. Men netop Quattro kan tilkøbes til de fleste andre udgaver, der ellers som udgangspunkt kun trækker på forhjulene.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Volvo V60
Generelt er ydelserne øget med 25 procent samtidig med at forbruget er reduceret med 21 procent.
Farveskærm som instrumenthus
Indretningen foran forsæderne er præget af en meget bred luftdyse, der løber i en stor del af instrumentbordets bredde. Den store åbning sikrer en effektiv luftudskiftning i kabinen, uden at der samtidig dannes træk i bilen.
Et automatisk klimaanlæg er standard, men man kan bestille bilen med et trezoners anlæg, der er let at betjene med små trykfølsomme knapper. En syvtommers farveskærm sidder øverst på instrumentbordet på grundudgaven, men man kan opgradere til en 12,3-tommers skærm med HD-opløsning.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Audi Q7
I begge tilfælde styres alle bilens funktioner via den store MMI-drejeknap mellem forstolene, og det er godt gennemtænkt. I topudgaven kan man indtaste adresser og lignende blot ved at skrive med sin pegefiunger oven på MMI-knappen. Det er meget intuitivt og velfungerende.
Taler ikke dansk
Man kan tilkøbe Apple CarPlay, så kan man bl.a. tale til sin iPhone via talegenkendelses-systemet Siri, og på den måde forstår bilen dansk. Men de mange menuer er fortsat ikke på dansk, ligesom navigationsanlægget ikke kan tale dansk. Det er en ærgerlig fejl og bestemt en ommer, al den stund at både svensk og norsk er med fra starten som en valgfri sprogpakke.
Instrumenthuset er som standard forsynet med to analoge instrumenter, men man kan tilkøbe et instrumenthus, hvor alt vises på en stor, højtopløselig farveskærm, og så får man uanede muligheder for at vise informationer og navigationskort lige foran føreren.
Som ekstraudstyr kan man også tilkøbe et headup-display, så man kan få projiceret en række oplysninger om kørslen direkte op på forruden lige foran føreren.
Lydanlægget er som standard et normalt Audi-anlæg, men det kan opgraderes til to niveauer: Enten et Audi-Premium anlæg med bedre lyd og flere indstillingsmuligheder, eller et helt vildt Bang & Olufsen musikanlæg med 19 højttalere og særligt designet 3D-lyd. Her er priserne ukendte, men det plejer at kræve et dybt tag i lommen at vælge denne mulighed.
Masser af indbygget sikkerhed
Alle udgaver af Audi A4 får som standard en automatisk nødbremse-funktion, som virker ved lav hastighed. Derudover kan man tilkøbe en sikkerhedspakke, som omfatter en nødbremse, der også virker ved høje hastigheder.
Den er koblet sammen med en adaptiv fartpilot og en linjevogter, der både advarer og drejer på rattet, hvis man er på vej ud over kantlinjerne. Tilsammen kan disse systemer hjælpe ved motorvejskørsel, så man i teorien ikke behøver at holde hænderne på rattet.
Der er også advarsel for bagfra kommende cyklister, hvis man åbner døren, ligesom man advares, hvis man er ved at bakke ud fra en p-plads, og der kommer tværkørende trafik. Systemet advarer også, hvis man er ved at dreje til venstre i et lyskryds, og man ikke har set en modkørende bil.
Fartpiloten arbejder i øvrigt sammen med det kamera, der holder øje med skiltene langs vejen. Har man sat systemet til, reguleres fartpilotens indstillinger automatisk efter den hastighed, vejskiltene dikterer. På den måde er det slut med fartbøder – også ved vejarbejder og andre midlertidige skiltninger!
Præsenteres på Frankfurt Motorshow
Den nye Audi A4 når først danske bilforhandlere til november. Inden skal den nemlig først gennem den helt officielle præsentation over for offentligheden i forbindelse med den store biludstilling i Frankfurt sidst i september. Kort efter får Motor lejlighed til at køre i bilen, og så vender vi tilbage med en rapport om de dynamiske egenskaber.
Til den tid kender vi også priserne i detaljer, ligesom en mere præcis opgørelse af standardudstyret og udstyrspriserne vil være på plads. Men indtil da bringer vi her en række billeder, der nok kan holde drømmen om en ny Audi kørende indtil da.
Smarte løsninger
• Sprinkler-beholderen er flyttet, så den dukker op i siden, når man åbner motorhjelmen
• De nye lygtesystemer tilpasser sig vejret, så der ikke behøves separate tågeforlygter
• Radar til adaptiv fartpilot er placeret der, hvor der normalt er tågeforlygter, så man slipper for den ofte grimme radar lige midt i kølergrillen
• I stationcar (Avant) er bagklappen elektrisk betjent, og gardinet over bagagen kører selv frem og tilbage
• Apple CarPlay forbinder på smart vis din iPhone med bilen, så den kan styres fra rattet
• Man kan bestille bilen med trådløs lader til mobiltelefonen
• Der er mulighed for at bestille bilen med indbyggede skærme bag forsæderne
• Bilens design underbygges af en vandret linje, der går rundt om hele bilen
• Sidespejlene er forsynet med små ribber, der mindsker vindstøjen i kabinen
• Der er indbygget en spoiler bagpå begge varianter, så luftmodstanden reduceres mest muligt
• Udstødningsrørene kommer i tre forskellige design alt efter motortype. Mindste har et enkelt rør, mellemste har et dobbeltrør, og topudgaven har to dobbeltrør
• Motoren er langsliggende i den platform, der hedder MLB (Modular Längs Baukasten), og har derfor intet med platformen fra VW Passat at gøre. Her er motoren tværliggende, og platformen hedder derfor MQB (Modular Quer Baukasten)
Audi A4 | |
---|---|
Længde-bredde-højde: | 4,73-1,84-1,43 m |
Akselafstand: | 2,82 meter |
Motorer | |
Benzin: | |
1.4 TFSI s tronic | 150 hk |
2.0 TFSI s tronic | 190 hk (NY) |
2.0 TFSI s tronic | 245 hk |
Diesel: | |
2.0 TDI man/s tronic | 150 hk |
2.0 TDI man/s tronic | 190 hk |
3.0 V6 TDI man/s tronic | 218 hk |
3.0 V6 TDI aut. | 272 hk |
Priser: |
De danske priser er endnu ukendte. |