106,2 gram. Så meget CO2 udleder en ny dansk bil anno 2015 i gennemsnit pr. km. Eller så lidt, for tallet placerer Danmark på den tredjebedste plads blandt de 28 EU-lande. Gennemsnittet er 119,5 gram.
Dermed har nye danske biler ”tabt sig” fire gram i forhold til 2014. Den reduktion placerer Danmark på en 11. plads, når det gælder forbedring på ét år.
Tallene stammer fra en ny rapport fra Det europæiske Miljøagentur, som følger nøje med i transportens CO2-udledning. Særlig vigtigt er CO2-udledningen pr. bilproducent, da de har forpligtet sig til at nå et bestemt mål i 2015.SE OGSÅ: Bilproducenter nåede CO2-mål
39 procent mindre CO2 på 14 år
Siden 2001 er CO2-udledningen pr. km pr. nyindregistreret ny dansk personbil faldet 39 procent. Alle data baserer sig på de officielle CO2- og forbrugstal, og her tyder meget på, at den reelle reduktion ikke er nær så stor som den, der måles efter EU’s laboratoriemålinger.
Kun Holland og Portugal har nye biler, der udleder mindre CO2 end Danmark. Men der er forskellige årsager til et lavt (eller højt) CO2-tal, påpeger miljøagenturet, som ligger i København.
Vi har små biler med små motorer
I Danmark – og Grækenland – skyldes de lave CO2-tal primært, at der indregistreres mindre biler end i de andre lande, og at vores og grækernes biler samtidig har de mindste motorer.
Danmark har sammen med Holland den højeste andel benzinbiler (64 henholdsvis 61 procent). Grækenland har ”dobbelt” fordel, idet landet både har høj andel små biler og meget høj dieselandel.
Elbiler betyder meget lidt i regnestykket
Dieselbiler udleder generelt mindre CO2 pr. km end benzinbiler med samme ydelse.
Elbiler og opladningshybrider giver bonus i statistikken (2015 er sidste gang indtil videre), men da salgstallene er meget små, påvirker disse lav-emissionsbiler kun statistikken helt marginalt, typisk under ét gram. Holland er dog en undtagelse med sine mange opladningshybrider og til dels elbiler.