Ny idé: blander delebil og taxa

Danske Spiri vil indføre ny type delebil, som bliver gratis for føreren, hvis han/hun vil køre omvej og hente passagerer. Passagerer skal betale bustakst. Køretøjet bliver hjemmebygget og eldrevet.

Trafik

Er der plads til endnu en type transport i storbyen? Ja, i høj grad mener dansk-baserede Spiri, som ligefrem vil 'revolutionere' transporten. Det gav stort bifald fra andre iværksættere, da projektet og selve køretøjet blev præsenteret ved en iværksætter-konference 20. september.

'Du behøver aldrig mere eje en bil', mener Spiri. I hvert fald ikke, hvis man bor i storbyen. Fotos: Torben Arent
'Du behøver aldrig mere eje en bil', mener Spiri. I hvert fald ikke, hvis man bor i storbyen. Fotos: Torben Arent
Firmaet vil lave en blanding af en Uber-tjeneste og mere almindelige delebiler som Drive Now.

Idéen er, at brugere, der skal fra A til D i storbyen selv booker bilen, mens andre kan forespørge at få et lift fra B til C.

'Skaber tusindvis af nye busruter'

Det hele foregår via en app, og systemet vil automatisk oprette måske et par hundrede virtuelle stoppesteder alene på Nørrebro. ”Stoppestederne” indlægges, for at chaufføren ikke skal køre unødige omveje, f.eks. foretage tidkrævende venstresving.

Systemet vil dermed skabe tusinder og tusinder af nye busruter hver dag, og busselskabernes planlægning overflødiggøres, koketterede medstifter og direktør Søren Halskov Nielsen ved præsentationen.

Han lagde ikke skjul på, at målgruppen især er folk, der ikke har råd til bil og i dag benytter kollektiv transport. Alligevel mener firmaet, at Spiri kan reducere trængslen ved at trække kunder fra bus, tog og metro til Spiri-biler.

Gratis for chaufføren

Spiri viser denne tidlige prototype af sin egen, kommende delebil.
Spiri viser denne tidlige prototype af sin egen, kommende delebil.
For chaufføren vil turen være gratis, hvis hun eller han accepterer at køre en vis omvej for at samle passagerer op. Hvor stor omvej og hvor mange passagerer, man skal acceptere, siger firmaet ikke noget om endnu.

Spiri giver heller ingen indikation af, hvad det vil koste for en chauffør, der vil have bilen og sine eventuelle passagerer for sig selv. For ad hoc-passagerer vil prisen svare til en busbillet.

Èt konkret priseksempel er der dog: En tur fra Operaen i København til Københavns Lufthavn (ni km) vil ifølge Spiri koste 275 kr. i taxa, 170 kr. i Uber Pop og 50 kr. i Spiri. Underforstået må være, at det er prisen for at have Spiri’en for sig selv.

En tilsvarende tur med en BMW i3-Drive Now vil koste ca. 70 kr. og i en Green Mobility Renault Zoe ca. 60 kr.

Taxa uden chauffør-udgifter

Tankegangen hos Spiri er, at chaufførens løn kan spares væk i sammenligning med en taxa eller Uber-bil, og selve køretøjet, som Spiri kalder en bil, vil koste det halve at producere i forhold til normale biler.

Spiri siger, at tjenesten vil være klar i en europæisk storby allerede i løbet af 2017.

SE OGSÅ: Dansk design, simpelt bygget, stort batteri