- Tiden for pressefolder er ovre.
Sådan kommenterer designchef hos Mercedes-Benz, Gorden Wagener, hans og firmaets nyeste konceptbil, Concept A Sedan, da den får verdenspremiere på den kinesiske Auto Shanghai-udstilling.Bløde linjer
Bilens bløde og ganske usædvanlige stil giver ifølge designchefen et varsel om et nyt designsprog hos Mercedes-Benz med færre linjer og mere afrundede overflader.
Og runde overflader, det har Concept A Sedan virkelig. Motorhjelmen bøjer blødt nedad, taget har et buet forløb omtrent som på en coupé, men er - som navnet indikerer - en sedan, endda med en usædvanlig, stærk stil omkring baghjulene.
Sedan for første gang
En egentlig sedan har der ikke været før i A-klasse-familien, men det kommer der nok i næste generation. Og denne koncept-sedan kunne blive første variant i familien så tidligt som 2018. Selve formgivningen bliver formentlig ikke ændret meget, kun staffagen.
Konceptbilen er 4,57 m lang, 1,87 m bred og 1,46 m høj. Dagens semi-sedan CLA måler 4,63 meter i længden.
Kina meget vigtig
Det er ikke tilfældigt, at Mercedes-Benz viser en sedan-koncept netop i Kina. Trods en kraftig vækst i SUV-salget på verdens største bilmarked er der stadig et pænt stort salg af sedaner, særligt i premiumklassen.
Og det er heller ikke tilfældigt, at Mercedes giver kineserne den ære at vise den næste A-klasse først i Kina. Det tyske marked er ved at kæmpe sig tilbage til toppen af det kinesiske luksusmarked, bl.a. for at tilbageerobre/beholde verdenstronen blandt premiumbiler.Fra fem til otte varianter
Forlydender på messen i Shanghai indikerer, at Mercedes-Benz med næste generation A-klasse vil gå helt op til otte varianter.
De tre nye kunne blive en mere rå SUV end dagens GLA crossover og en cabriolet med crossover-look samt en sedan.
De fem nuværende varianter er hatchback, CLA coupé-sedan, CLA Shooting Brake og B-klasse MPV.
Første variant af den nuværende tredje generation stammer fra 2012.
SE OGSÅ: Audi skruer op for elektrisk bølge