Ny A-klasse varsler blødt Mercedes-design

En ny A-klasse kan komme allerede næste år. Og det bliver med langt mere blød stil end i dag – og med muligvis helt op til otte karrosserivarianter.

Nyt om biler

- Tiden for pressefolder er ovre.

Concept A Sedan er givetvis en meget virkelighedstro forløber for næste generation A-klasse. Glem det lilla lys, og 20 tommer hjul bliver ikke just standard. Fotos: Torben Arent
Concept A Sedan er givetvis en meget virkelighedstro forløber for næste generation A-klasse. Glem det lilla lys, og 20 tommer hjul bliver ikke just standard. Fotos: Torben Arent
Sådan kommenterer designchef hos Mercedes-Benz, Gorden Wagener, hans og firmaets nyeste konceptbil, Concept A Sedan, da den får verdenspremiere på den kinesiske Auto Shanghai-udstilling.

Bløde linjer

Bilens bløde og ganske usædvanlige stil giver ifølge designchefen et varsel om et nyt designsprog hos Mercedes-Benz med færre linjer og mere afrundede overflader.

Og runde overflader, det har Concept A Sedan virkelig. Motorhjelmen bøjer blødt nedad, taget har et buet forløb omtrent som på en coupé, men er - som navnet indikerer - en sedan, endda med en usædvanlig, stærk stil omkring baghjulene.

En traditionel sedan har Mercedes-Benz ikke før haft i A-familien. Helt traditionelt er formgivningen ikke, men virker særdeles vellykket.
En traditionel sedan har Mercedes-Benz ikke før haft i A-familien. Helt traditionelt er formgivningen ikke, men virker særdeles vellykket.

Sedan for første gang

En egentlig sedan har der ikke været før i A-klasse-familien, men det kommer der nok i næste generation. Og denne koncept-sedan kunne blive første variant i familien så tidligt som 2018. Selve formgivningen bliver formentlig ikke ændret meget, kun staffagen.

Konceptbilen er 4,57 m lang, 1,87 m bred og 1,46 m høj. Dagens semi-sedan CLA måler 4,63 meter i længden.

Kina meget vigtig

Det er ikke tilfældigt, at Mercedes-Benz viser en sedan-koncept netop i Kina. Trods en kraftig vækst i SUV-salget på verdens største bilmarked er der stadig et pænt stort salg af sedaner, særligt i premiumklassen.

A Sedan kan komme så tidligt som i 2018, og formentlig skal den ikke kun sælges i Kina, men også i Europa.
A Sedan kan komme så tidligt som i 2018, og formentlig skal den ikke kun sælges i Kina, men også i Europa.
Og det er heller ikke tilfældigt, at Mercedes giver kineserne den ære at vise den næste A-klasse først i Kina. Det tyske marked er ved at kæmpe sig tilbage til toppen af det kinesiske luksusmarked, bl.a. for at tilbageerobre/beholde verdenstronen blandt premiumbiler.

Fra fem til otte varianter

Forlydender på messen i Shanghai indikerer, at Mercedes-Benz med næste generation A-klasse vil gå helt op til otte varianter.

De tre nye kunne blive en mere rå SUV end dagens GLA crossover og en cabriolet med crossover-look samt en sedan.

De fem nuværende varianter er hatchback, CLA coupé-sedan, CLA Shooting Brake og B-klasse MPV. 

Første variant af den nuværende tredje generation stammer fra 2012.

SE OGSÅ: Audi skruer op for elektrisk bølge